فلورایدتراپی (وارنیش) دندان در کودکان و بزرگسالان

در این مطلب قصد صحبت در مورد فلورایدتراپی (وارنیش) دندان در کودکان و بزرگسالان را داریم. دندان ها یکی از مهمترین اعضای بدن هستند که سلامت آنها تأثیر زیادی در سلامت کل بدن دارد. شاید جالب باشد که بدانید عفونت و بیماری های دندان و دهان به سایر قسمت های بدن نیز گسترش پیدا می‌کنند و در صورتی که در یکی از دندانها عفونت ایجاد شده و درمان نشود احتمال عفونی شدن اندام های دیگر مانند قلب هم وجود دارد.

به همین دلیل مراقبت از این بخش از بدن باید جدی گرفته شود. یکی از روش های مراقبتی برای حفظ سلامت دهان و دندان در کودکان و بزرگسالان فلوراید تراپی یا وارنیش است.

فلورایدتراپی (وارنیش) دندان در کودکان و بزرگسالان-implantdandan.com

فلورایدتراپی (وارنیش) دندان در کودکان و بزرگسالان چیست؟

فلوراید ماده معدنی است که برای پیشگیری از پوسیدگی دندان مورد استفاده قرار می گیرد. این ماده از رشد باکتری ها در دهان و دندان جلوگیری می کند یک لایه محافظتی روی مینای دندان ایجاد می کند که مانع عفونی شدن آن میشود. فلوراید همچنین به تقویت لایه محافظ طبیعی دندان ها جلوگیری می کند تا در اثر مصرف شیرینی جات یا غذاهایی که حساسیت ایجاد می کنند دندان دچار آسیب نشود.

استفاده از فلوراید همچنین مانع ایجاد اسید در دهان می شود که این موضوع هم در جلوگیری از پوسیدگی دندان موثر است. یکی از روش های انجام فلوراید تراپی وارنیش دندان است که به صورت ژلی روی دندان و مینای آن قرار میگیرد‌. وارنیش فلوراید ژلی طلایی رنگ است که سطح دندان ها را می پوشاند و یک لایه بیرونی قوی روی دندان ایجاد می کند. وارنیش فلوراید هم برای کودکان و بزرگسالانی که قصد محافظت از دندان های خود را دارند و هم برای افرادی که به تازگی یکی از درمان های دندانپزشکی را انجام داده اند مناسب است.

متقاضیان فلورایدتراپی:

تقریباً تمام افراد در هر سنی امکان استفاده از وارنیش فلوراید را دارند اما استفاده از این ماده برای بعضی از افراد مناسب تر و کاربردی تر می باشد که عبارتند از:

  • بیمارانی که از درمانهای خاص مانند شیمی‌درمانی یا پرتودرمانی استفاده می کنند
  • افرادی که داروهای شیمیایی مختلف مصرف می‌کنند و این داروها احتمال ضعیف کردن بدن را دارند
  • بیمارانی که روکش دندان استفاده می کنند و بیمارانی که دندانهای پر کرده دارند
  • افرادی که به مصرف قند و شیرینی جات علاقه زیادی دارند
  • افرادی که غذاهای اسیدی مانند آبلیمو یا غذاهای ترش را بیش از اندازه استفاده می کنند
  • بیمارانی که به حساسیت دندان مبتلا هستند
  • بیمارانی که دچار خشکی دهان هستند و بزاق در دهان آنها تولید نمی‌شود
  • افرادی که ارتودنسی دارند
  • وارنیش برای کودکان هم روشی مناسب و کاربردی است. با استفاده از فلوراید و وارنیش قبل از رویش دندان های دائمی میتوان به رویش قوی و مستحکم تر دندان های دائمی کمک کرد. همچنین در صورتی که بعد از تکمیل دندان های دائمی و در سنین پایین فلوراید تراپی را اغاز کرد، احتمال پوسیدگی و خرابی دندان در آن ها کمتر می شود.

متقاضیان فلورایدتراپی-implantdandan.com

مزایای فلوراید تراپی:

فلورایدتراپی (وارنیش) دندان در کودکان و بزرگسالان مزایای زیادی دارد. با کمک این روش می توان از بسیاری مشکلات دهان و دندان جلوگیری کرد. از مزایای انجام فلورایدتراپی (وارنیش) دندان در کودکان و بزرگسالان می توان به جلوگیری از حساس شدن دندان ها اشاره کرد. فلورایدتراپی همچنین مانع بروز عفونت در لثه ها می شود و از ابتلا به بیماری های مختلف لثه کمک می کند.

این ماده در افرادی که به دلیل مصرف دارو یا رژیم غذایی نامناسب محیط دندانی حساس تری دارند، به جلوگیری از تحلیل لثه ها کمک می کند. جلوگیری از پوسیدگی دندان ها به خصوص در افرادی که مستعد به این مشکل بوده و سابقه پوسیدگی را داشته اند، یکی دیگر از مزایای فلورایدتراپی یا وارنیش کردن دندان ها است.

روش های انجام فلورایدتراپی:

در نهایت فلورایدتراپی (وارنیش) دندان در کودکان و بزرگسالان با روش های مختلفی انجام می شود که مهم ترین آن ها به شرح زیر می باشند:

  • استفاده از خمیردندان های فلواریدی

ساده ترین راهی که با کمک آن می توان لایه فلورایدی را روی دندان و لثه ها ایجاد کرد، استفاده از خمیردندان هایی است که حاوی فلوارید می باشند. دندان های 1.1 درصد بهترین انتخاب برای استفاده روزمره و رساندن مقدار مناسب فلوارید به دهان هستند.

  • ژل فلوراید

ژل یا فوم فلوراید یکی دیگر از روش هایی است که با استفاده از آن می توان فلوراید تراپی دهان را انجام داد. این فوم روی قالب یا سینی مخصوص قرار گرفته و سپس روی دندان گذاشته می شود. بعد از چند دقیقه اثر ژل ها روی دندان گذاشته می شود.

  • وارنیش

این روش توسط دندانپزشک و با دستگاه و مواد مخصوص انجام می شود. هر چند وارنیش بی خطر است اما باز هم بهتر است قبل از انجام آن با پزشک مشورت کرد.

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

ارسال دیدگاه