رادیولوژی و رادیوگرافی دیجیتال دندان چیست؟

برای درمان دندان ها هم مانند درمان دیگر اعضای بدن ابتدا باید محل دقیق مشکل مشخص شود و سپس برای درمان شود. متخصصان دندان پزشکی با روش های مختلف جهت تشخیص محل دقیق مشکل دندان اقدام می کنند که یکی از آن ها تصویربرداری از دندان است. تصویربرداری دندان با روش رادیولوژی و رادیوگرافی انجام می شود که به صورت معمولی، دیجیتالی و… انجام می شود. رادیولوژی و رادیوگراافی دیجیتال دندان یکی از جدیدترین روش هایی است که برای تشخیص دندان پزشکی از آن استفاده می شود. این نوع تصویربرداری با اشعه ایکس انجام می شود، تصاویری که با استفاده از رادیولوژی دیجیتال گرفته می شود با کیفیت تر و واضح تر از تصاویر رادیولوژی معمولی هستند. همین موضوع باعث می شود که این روش محبوب تر از روش معمولی باشد و دندان پزشکان آن را به دیگر روش های رادیولوژی ترجیح دهند.

رادیولوژی و رادیوگرافی دیجیتال دندان چه مزایایی دارد؟

رادیولوژی و رادیوگرافی چه به صورت معمولی و چه به صورت دیجیتالی، بهترین روش برای تشخیص بیماری های دهان و دندان هستند. هر چند هر دو روش برای تشخیص مشکلات دندان کاربردی هستند و با استفاده از آن ها محل دقیق عارضه دندان مشخص می شود اما رادیولوژی و رادیوگرافی دیجیتال نسبت به رادیولوژی معمولی کاربردی تر است و مزایای بیشتری دارد. از جمله مزایای رادیولوژی و رادیوگرافی دیجیتال می توان به موارد زیر اشاره کرد:
  • برخلاف رادیولوژی معمولی که بعد از گرفتن، ابتدا باید فیلم آن آماده شده و سپس در اختیار پزشک قرار بگیرد، رادیولوژی و رادیوگرافی دیجیتال بلافاصله آماده شده و در دسترس پزشک قرار می گیرد.
  • تابش اشعه ایکس در این روش کمتر از روش معمولی مورد نیاز است و همین موضوع خطرات روش دیجیتال را نسبت به روش معمولی کمتر می کند.
  • در رادیولوژی و رادیوگرافی دیجیتالی امکان تنظیم رنگ و کنتراست وجود دارد، این موضوع کیفیت تصویر را نسبت به رادیولوژی معمولی بهبود می بخشد.
  • تصاویر دریافتی در رادیولوژی و رادیوگرافی دیجیتالی بزرگ تر از نوع معمولی است. در نتیجه پزشک دید بهتری نسبت به وضعیت دندان و تصویر خواهد داشت که این موضوع تشخیص را ساده تر می کند.
  • تصاویر دریافتی به وسیله رادیولوژی و رادیوگرافی دیجیتالی در سیستم ذخیره می شود و پزشک و بیمار در زمان نیاز می توانند مجددا آن را دریافت کنند.
  • در صورت نیاز به ارسال تصاویر برای پزشک دیگر با استفاده از روش دیجیتال این کار به سادگی انجام می شود و حتی به صورت غیر حضوری نیز می توان تصاویر را برای پزشک دیگر ارسال کرد.

انواع رادیولوژی دیجیتال دندان

رادیولوژی و رادیوگرافی دیجیتال دندان به دو روش داخلی و خارجی انجام می شود. هر کدام از روش های داخلی و خارجی خود دارای انواع مختلفی هستند و عبارتند از:
  • رادیولوژی داخلی دهان: همانطور که از اسم این رادیولوژی پیداست این تصویر برداری از داخل دهان انجام می شود و برای گرفتن عکس بیمار باید دندان های خود را روی فیلم مخصوص فشار دهد. در این روش جزئیات فک بالا پایین به صورت عمودی مشخص میشود. رادیولوژی داخلی دهان در روش دیجیتال به دو صورت عکاسی بایت وینگ و عکاسی پری اپیکال انجام میشود.
  • رادیولوژی خارج دهان: در این روش دستگاه رادیولوژی خارج از دهان بیمار قرار می گیرد و عکس ها محدوده بیشتری را نشان میدهند. از انواع رادیولوژی دیجیتال خارج دهان می توان به عکس پاناروما که بیشتر برای تشخیص دندان عقل نهفته یا کیست های داخل فک استفاده میشود، توموگرافی رایانه‌ای، عکس سفالومتری که کل سر را نشان می دهد، عکس سیالوگرافی و توموگرافی سه بعدی اشاره کرد. رادیولوژی و رادیوگرافی دیجیتال خارج از دهان معمولاً زمانی انجام میشود که متخصص نسبت به وجود عارضه در چند ناحیه مختلف مشکوک باشد.

نکات ایمنی استفاده از رادیولوژی و رادیوگرافی دیجیتال دندان

در رادیولوژی دیجیتال شدت اشعه پرتابی برای تصویربرداری کمتر است، بنابراین عوارض این نوع رادیولوژی هم نسبت به دیگر روش ها کمتر می باشد اما به هرحال تشعشع اشعه ایکس، در کمترین میزان هم گاهی اوقات مشکل ساز می شود. به ویژه در زنان باردار یا شیرده و کودکان این نوع تصویربرداری باید با دقت و رعایت نکات احتیاطی مانند استفاده از محافظ سربی و گردنبند تیروئید انجام شود. در مورد زنان باردار توصیه می شود که این روش تا زمان زایمان به تاخیر بیفتد اما در صورت لزوم مراقبت ها و استفاده از محافظ اشعه باید با دقت بیشتری انجام شود.    
۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

ارسال دیدگاه