علائم و علل پوسیدگی دندان شیری کودکان

پوسیدگی دندان شیری یکی از شایع ترین بیماری های دهان و دندان کودکان در سنین پایین می باشد.پوسیدگی دندان شیری کودکان زمانی رخ می دهد که میکروب ها لایه ی چسبناکی به نام پلاک روی سطح دندان ایجاد کنند.میکروب های داخل دهان از قند موجود در مواد غذایی تغذیه کرده؛ و با ترشح نوعی اسید به مرور زمان روی سطح دندان سوراخ و یا حفره ای ایجاد می کنند که به این حفره پوسیدگی دندان گفته می شود.(علائم و علل پوسیدگی دندان شیری کودکان) پوسیدگی دندان در کودکان موجب درد، عفونت و یا بروز مشکلات جدی تری از قبیل تاثیرات منفی روی گفتار، تغذیه و رشد استخوان فک کودک می شود.با توجه به اینکه نمی توان میکروب های داخل دهان را به طور کامل از بین ببرد، لازم است با مسواک زدن به صورت روزانه و مرتب تعداد میکروب های داخل دهان را به حداقل برسانیم.

نشانه های پوسیدگی دندان شیری کودکان

پوسیدگی دندان کودکان در مرحله اول به دو صورت زیر بروز پیدا میکند. ۱_پیدایش نوار های سفید و مات روی دندان که اولین نشانه ی پوسیدگی دندان می باشد.ایجاد نوار های زرد و یا قهوه روی سطح دندان که نشانه ی پیشرفت به سمت پوسیدگی است. ۲_دندان های قهوه ای مایل به سیاه که نشان می دهد پوسیدگی دندان به شدت پیشرفت کرده است.در اولین مرحله، پوسیدگی دندان به سختی قابل مشاهده است و در برخی موارد نیز نمی توان آن را تشخیص داد.بنابراین بهتر است در صورت بروز هر کدام از این علائم روی دندان کودک، برای معاینه و تشخیص پوسیدگی به پزشک متخصص مراجعه کنید‌‌. با توجه به اینکه کودکان در سنین پایین تر درک و شناخت درستی از درد ندارند؛ عوامل زیر در تشخیص پوسیدگی دندان کودک به والدین کمک شایانی می کند. ۱_بی قراری های کودک ۲_عفونت های دندانی ۳_تورم گونه و لثه ۴_تغییر رنگ لثه که به معمولا به صورت قرمز و صورتی خواهد بود ۵_چرکی شدن لثه ها ۶_بوی بد دهان و امتناع کردن از خوردن غذا به طور کلی مشخص ترین عامل پوسیدگی دندان در کودکان امتناع کردن از غذا خوردن می باشد؛ و به این دلیل که کودک شناخت کافی از مفهوم درد را ندارد،  جویدن غذا را عامل درد خود می داند.

علت پوسیدگی دندان شیری کودکان

اصلی ترین علت پوسیدگی دندان کودکان رعایت نکردن بهداشت دهان و دندان می باشد؛ همچنین مصرف بیش از حد مواد قندی چسبنده همچو: سوهان، گز، تافی، شکلات، لواشک و بسیاری از تنقلاتی که چسبندگی داشته باشند؛ می تواند موجب پوسیدگی زود رس دندان شود. یکی دیگر از عوامل پوسیدگی دندان کودکان داشتن عادت های بد دهانی، مانند نگه داشتن غذا در دهان است. برای جلوگیری از این عادت بد دهانی، هنگامی که کودک درحال غذا خوردن است او را از انجام کار های دیگر مثل تلویزیون دیدن و بازی کردن منع کنید. زیرا زمانی که کودک شما مشغول انجام کار دیگری باشد؛ غذا را به خوبی نمی جود، و مقداری از غذا نجویده در دهان باقی می ماند. این عادت به مرور زمان منجر به پوسیدگی شدید دندان می شود‌‌. علاوه بر تغذیه، عوامل ژنتیکی هم تاثیر بسزایی در پوسیدگی دندان دارد اما به ندرت می توان ژنتیک را تنها علت پوسیدگی دندان تلقی کرد‌؛ و با رعایت بهداشت دهان و تغذیه مناسب می توان تا حد زیادی تاثیرات ژنتیکی را روی دندان کمرنگ کرد‌.(علائم و علل پوسیدگی دندان شیری کودکان) رعایت بهداشت دهان باید از دوران نوزادی شروع شود. پوسیدگی دندان کودک ۱۸ ماهه و کودکان سنین پایین تر معمولا به دلیل خوردن شیر در شب می باشد، زیرا شیر دارای قند بالایی است. و زمانی که در اطراف دندان برای مدت طولانی بماند سبب پوسیده شدن دندان می شود. بنابراین والدین باید پس از هر بار شیر خوردن کودک، با کمک گاز استریل روی لثه ها، سقف دهان و زبان کودک تمیز کنند. این کار از پوسیدگی زود رس دندان جلوگیری می کند و همچنین رفلاکس معده کودک را کاهش می دهد. پوسیدگی می تواند از دهان والدین به دهان کودک منتقل شود. بوسیدن دهان، استفاده از قاشق مشترک و مواد غذایی خورده شده نیز باعث انتقال پوسیدگی به دهان و عفونت لثه کودکان می شود.  

اهمیت دندان شیری

سلامت دندان شیری کودکان بر خلاف تصور برخی از افراد از اهمیت بالایی برخوردار است. زیرا پوسیدگی دندان شیری و از بین رفتن آن، ممکن است فضای رشد دندان های دائمی را دچار اختلال کند و موجب به هم ریختگی آن ها شود.
۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

ارسال دیدگاه