آیا ایمپلنت دندان باعث سرطان می شود؟

آیا ایمپلنت دندان باعث سرطان می شود؟

برای پاسخ به این سوال که آیا ایمپلنت دندان باعث سرطان می شود؟ همراه ما باشید.آمار قابل توجهی از افراد، پیش از آنکه تصمیم خود را برای کاشت ایمپلنت قطعی کنند با نگرانی که در باب کارسینومای دهان دارند، خود را به چالش می‌کشانند. آن‌ها تنها با دریافت یک پاسخ جامع و روشن در مورد اینکه آیا کاشت ایمپلنت باعث سرطان می شود یا خیر؟ می‌توانند راه درست را بیابند. اما اگر اولین بار است که نام کارسینوما به گوشتان می‌خورد، باید بگوییم که نوعی از سرطان است که در پوست و سلول های آن سرباز می‌کنند و در برخی مواقع نیز در بدن گسترش می‌یابند. البته اجازه دهید تا در این مبحث به شکل موشکافانه‌تر تمامی ابعاد دخیل در این موضوع را مورد بررسی قرار دهیم، تا شما گام‌هایتان را در هر تصمیمی که گرفتید با اطمینان کامل بردارید چراکه تصمیم‌گیرنده نهایی شما هستید. ما تنها موظفیم تا اطلاعاتی را در اختیار شما قرار دهیم که دارای ریشه علمی باشد و از هر نوع اغراق و کاستی به دور.

آیا ایمپلنت دندان باعث سرطان می شود؟-وب سایت ایمپلنت دندان

کارسینومای دهان چیست؟

کارسینوما را نوعی فرآیند تومورزایی در سلول‌های سطحی و همینطور لایه میانی اندام‌های متعدد بدن همچون بافت دهان و لثه می‌خوانند. درصد قابل توجهی از افراد یعنی حدود ۹۵ درصد آنان که با این عارضه دست‌وپنجه نرم می‌کنند‌ در مصرف دخانیات و مشروبات الکلی پیشگام هستند و نزدیک به ۵ درصد نیز به سبب ژنتیک، عفونت‌ها و مشکلات مزمن دهان و دندان، سبک اشتباه زندگی و همینطور مصرف گروهی از داروهای شیمیایی به این وضعیت مبتلا می‌گردند. سلول‌هایی که در سطح و لایه‌های میانی پوست جای گرفته‌اند، گروهی از سلول‌ها بشمار می‌آیند که ممکن است در ضمن انجام کاشت ایمپلنت متاثر گردند. نگرانی مراجعه‌کنندگان به مراکز پیش از کاشت ایمپلنت از همین رو است.

همان‌گونه که بیان داشتیم با تکیه بر تحقیقات متعددی که در دست است؛ ۹۵ درصد مبتلایان، از مصرف‌کنندگان دائمی  سیگار یا مشروبات الکلی بشمار می‌روند. با وجود پیشرفت تکنولوژی در دنیای وسیع علوم امروز، اگر این بیماری به موقع تشخیص داده شود؛ پروسه درمانی موفقی را پشت‌سر خواهد گذاشت. اما متاسفانه به سبب عدم بروز نشانه‌ها در سال‌های ابتدایی ابتلا، این تشخیص به حداقل رسیده است. اما در پاسخ سوال شما که آیا ایمپلنت باعث سرطان می شود یا خیر ؟ باید بگوییم وابسته به تحقیقاتی که از منابع علمی موثق در دست داریم، بروز این بیماری به دنبال کاشت ایمپلنت تا به امروز مشاهده نگشته است. بنابراین به جرئت می‌توانیم  این شایعه که ایمپلنت سرطان زا است را کاملا رد کنیم.

 

آیا ایمپلنت دندان باعث سرطان می شود؟-وب سایت ایمپلنت دندان

به چه علت می‌توان گفت که ایمپلنت سرطان‌زا نیست؟

ایمپلنت نوعی روش دائمی به جهت جایگزین نمودن دندانی است که آن را از دست داده‌ایم یا در صدد اصلاح طرح لبخند هستیم. این روند دارای عملکردی صد در صد مشابه دندان است، بدین صورت که پایه ایمپلنت به جای ریشه دندان در استخوان فک جایگزین می‌گردد. به همین سبب است که نه تنها موجب بروز سرطان نمی‌شود، بلکه تا میزان قابل توجهی به رشد استخوان فک کمک می‌دهد و در قالب یک مانع جدی برای تحلیل رفتن آن قرار می‌گیرد. اگر تا به این قسمت سخنان ما نتوانسته است شما را برای یک تصمیم‌گیری بدون شبهه یاری دهد، می‌توانید به صورت حضوری پاسخ سوالات خود را از پزشک مربوطه دریافت نمایید.

چه کسانی کاندیدای مناسبی برای ایمپلنت دندان نیستند؟

آری تا به همین امروز که ما در حال تحریر و یا اینکه شما در حال مطالعه این مبحث هستید؛ دانشمندان به کوچک‌ترین دلیلی برای سرطانی شدن سلول های دهانی پس از ایمپلنت دندان برنخورده‌اند. اما نیاز است این مسئله را خاطر نشان گردیم که گروهی از افراد که دارای   شرایط خاص جسمی هستند، مجوز کاشت ایمپلنت را نخواهند داشت.

  • افرادی که سیگار می‌کشند.( افرادی که سیگاری هستند بعد از کاشت ایمپلنت باید سیگار را ترک کنند زیرا؛ نه به علت انجام عمل ایمپلنت بلکه به سبب مصرف سیگار در معرض سرطان دهانی قرار خواهند گرفت)
  • گروهی از افراد که ضخامت استخوان فک آن‌ها در پایین‌ترین قسمت نمودار قرار می‌گیرد.
  • افرادی که مبتلا به دیابت کنترل نشده می‌باشند.
  • کسانی که در حال دست‌وپنجه نرم کردن با بیماری‌هایی هستند که ریشه در عفونت لثه دارند.
  • افرادی که دارای دندان‌های پوسیده هستند و برای درمان آن‌ها کاری انجام نداده‌اند.

 

انجام ایمپلنت چه عوارض جانبی را به دنبال دارد؟

با اتکا به نتایج وسیع تحقیقات علمی که در سراسر دنیا و همینطور مدارک علمی موجود است، باید بگوییم که  تصور سرطان زا بودن ایمپلنت های دندانی در احتمال صفر قرار می‌گیرد. اما قابل انکار نیست که برخی عوارض را با خود همراه می‌سازد، که عبارت هستند از:

  • بروز آسیب به عصب‌های دندان و همینطور استخوان ناحیه فک
  • تحلیل بسیار جزئی بافت های دهان
  • احتمال اندکی به جهت خون ریزی و یا خونمردگی در لثه
  • ایجاد عفونت های دهانی به سبب رسیدگی صحیح و ناشی از جراحات ایجاد شده در حین کار پزشک

سخن پایانی

ایمپلنت را فرآیند کاشت فلز تیتانیوم در لثه معرفی می‌کنند. اگر نیاز باشد تا فلزات را بر حسب نوع و میزان تاثیراتی کا در بدن دارند تقسیم‌بندی کنند، این فلز از کم خطر ترین فلزات موجود برای بدن انسان به حساب می‌آید. آری! ایمپلنت می‌تواند با عوارض متعدد اما جزئی همراه گردد که در قیاس با مزایای بالایی که دارا است، در کمترین احتمال ممکن قرار می‌گیرد. اما بار دیگر به شدت توصیه می‌ورزیم، افرادی که از بیماری‌های زمینه‌ای چون دیابت رنج می‌برند، مبتلا به انعقاد خون هستند یا در گروه مصرف کنندگان دارو های خاص قرار می‌گیرند و آن دسته از افرادی که از عفونت های دهان و دندان رنج می‌برند، پیش از انجام ایمپلنت حتما با دندان پزشک خود مشورت کنند.

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

ارسال دیدگاه