آیا یک طرفه جویدن غذا باعث ایجاد مشکل می شود؟

برخی افراد زمانی که دندان های آسیاب یک طرف فک شان آسیب می بیند؛ و یا آن را از دست می دهند به ناچار غذا را به صورت یک طرفه می جوند.یک طرفه جویدن غذا و آدامس چه از روی عادت و یا حتی به ناچار بسیار مضر و خطرساز است. پزشکان به طور کلی چند آسیب ناشی از یک طرفه جویدن غذا را مطرح کردند:
  • آسیب به مفصل گیجگاهی فک

مفصل گیجگاهی فک، تنها مفصل متحرک بین استخوان سر و صورت می باشد؛ و یکی از پر کار ترین مفصل های بدن است. این مفصل محل اتصال استخوان فک پایین و استخوان سر می باشد، به این صورت که شما هر بار حرف میزنید، غذا می جوید و یا دهانتان را باز می کنید این مفصل را به کار می گیرید. عادت هایی مانند فشار دادن دندان ها روی هم و جویدن یک طرفه غذا فشار زیادی به این مفصل وارد می کند، و تکرار مکرر این عادت به مرور زمان منجر به آسیب در عضلات سر و گردن نیز می شود. روزانه افراد زیادی از آدامس برای کاهش استرس، خوش بود شدن دهان و سرگرمی استفاده می کنند. و اکثرا آدامس را در مدت زمان طولانی و به صورت یک طرفه می جوند. جویدن آدامس باعث از بین رفتن استرس در فرد می شود؛ اما یک طرفه جویدن آن به مدت طولانی، مفصل گیجگاهی فک را دچار آسیب هایی در ناحیه سر و گردن می کند. تحقیقات نشان داده بیماری های مفصل گیجگاهی فک در خانم ها ۳ برابر بیشتر از آقایان است.
  • آسیب به دندان و لثه یک طرف

یک طرفه جویدن غذا با گذشت زمان و ایجاد جرم روی سطح دندان موجب پوسیدگی دندان های آسیاب، و حتی در برخی از موارد منجر به ساییده شدن دندان و به هم خوردن توازن بین دندان ها می شود. علاوه بر این زمانی که غذا را یک طرفه می جوید، در واقع از طرف مقابل استفاده ای نمی کنید؛ این کار موجب ایجاد جرم روی لثه طرف مقابل و بروز بیماری های لثه می شود.

عوارض یک طرفه جویدن

یک طرفه غذا خوردن ممکن است تغییراتی در سطح دندان جونده ایجاد کند، که در صورت شدت یافتن موجب فرسایش دندان و از بین رفتن حالت دندان ها می شود. همانطور که گفتیم با یک طرفه جویدن غذا در واقع شما از یک طرف دهانتان هیچ استفاده ای نخواهید کرد. با این کار دندان و لثه های طرف مقابل هم دچار تحلیل و پوسیدگی می شوند. زیرا برای سالم ماندن دندان و الیاف نگه دارنده آن باید از آنها استفاده کنید، در غیر این صورت از بین می روند. این عادت نه تنها برای دندان های دائمی مضر است، بلکه دندان مصنوعی هم دچار مشکل میکند. وقتی فرد غذا را یک طرفه می جود دندان های مصنوعی طرف دیگر از جای خود بلند شده، و نظم و ثبات دندان ها به هم خواهد خورد. یک طرفه جویدن غذا یکی از عوامل بروز بیماری های مفصل گیجگاهی فک می باشد. این مفصل مهم ترین و پر کار ترین مفصل در بدن است، بنابراین مراقبت از این مفصل اهمیت زیادی دارد.

علائم بیماری های مفصل گیجگاهی فک

چنانچه هنگام باز و بسته کردن دهان، صدای  تق تق بشنوید و یا در ناحیه فک درد زیادی داشته باشید، ممکن است که به بیماری های مفصل گیجگاهی فک دچار شده باشید. بیماری های مفصل گیجگاهی فک می تواند با نشانه های دیگری همراه باشد که شامل •گوش درد •سر درد •قفل شدن فک •درد مفصل فک •بروز درد هایی مشابه دندان درد •میگرن های عصبی شدید و تاری دید در صورت بروز هر کدام از این عوامل بهتر است به پزشک متخصص مراجعه کنید.

جلوگیری از ایجاد مشکلات مفصل فک

بیمارانی که مبتلا به اختلالات مفصل گیجگاهی فک هستند، نمی دانند که دندان قروچه، ساییدن دندان ها روی هم، جویدن طولانی مدت آدامس و یک طرفه جویدن غذا ارتباط مستقیمی با بیماری آن ها دارد. فرد بیمار برای کاهش این مشکل، نباید به صورت مداوم از عضلات جونده دهان کار بکشد. افرادی که به بیماری مفصل گیجگاهی فک دچار هستند. بهتر است از خوردن غذاهای سفت و چسبنده پرهیز کنند، غذا های نرم و لقمه های کوچک بخورند، به هنگام خمیازه کشیدن دهان خود را بیش از حد باز نکنند و تا حد امکان از جویدن آدامس خودداری کنند.
۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

ارسال دیدگاه