ارتودنسی متحرک چیست؟

ارتودنسی متحرک چیست؟

 در پاسخ به اینکه ارتودنسی متحرک چیست؟ باید گفت که در واقع منظور از ارتودنسی متحرک، نوعی دستگاهی است که می‌توانید آن را خودتان و بدون دخالت پزشک از دهانتان خارج و مجدد مورد استفاده قرار دهید. این دستگاه کمترین اتصال سفت‌ و سختی را به دندان‌های شما ندارد و وابسته به تفاوت سایز در هر دهان طراحی گشته و مکمل برنامه درمان ارتودنسی شما است. دستگاه ارتودنسی متحرک متشکل از صفحات پلاستیکی و سیم‌­هایی که اطراف آن را به سبب اتصال یافتن به دندان‌ها و نگه‌داری دستگاه در جای معین بیرون زده‌، به راحتی مشاهده می‌گردد. این دستگاه­‌ها عموما در دو گروه تقسیم‌بندی خواهد گشت که عبارت هستند از:

  • دستگاه‌های مناسب برای حرکت­های ساده دندانی
  • دستگاه­‌های مناسب برای حرکت دادن فک بالا و پایین صورت

ارتودنسی متحرک چیست؟-وب سایت ایمپلنت دندان

انواع ارتودنسی متحرک

 پلاک ارتودنسی متحرک از لحاظ کارآیی در محدودیت قرار نخواهد گرفت و به سبب مدل‌های متعددی که طراحی و تولید گشته است می‌تواند بسیاری از ناهنجاری­‌های فک و دندان را در یک روند درمانی پیشرفته قرار دهد. این که شما نیازمند کدام یک از انواع پلاک‌ها هستید بنا به تشخیص دندان پزشک و برحسب معاینه‌ای است که انجام داده است.

پلاک نامرئی:

همان­گونه که از نام این مدل برمی‌آید به واسطه پلاک­‌هایی شبیه به پلاستیک دارای ظاهری شفاف است. اگر نیاز به استفاده از این پلاک باشد، مجبور هستید تا برای تعویض هر دوهفته یکبار آن اقدام نمایید.

پلاک متحرک با فنر زد:

اگر فقط یکی یا چند دندان قدامی شما عقب‌تر از نوع معمول قرار گرفته باشد باید از، پلاک متحرک یا فنر زد استفاده کنید تا پاسخ مطلوب‌تری را دریافت نمایید.

پلاک فانکشنال:

اما در شرایطی که فک پایینی بیمار نسبت به فک بالایی عقب‌تر باشد یا به عبارت دیگر فک بالا جلوتر باشد، باید پلاک فانکشنال دست‌بکار شود و برای جلو و عقب کشیدن فک تلاش خود را بکار گیرد.

ریتینر :

 از این مدل به عنوان پلاک نگهدارنده نیز  نام برده می‌شود. البته که تنها نمی‌توان به چند فاکتور اعم از بعد زمانی مورد نیاز برای ارتودنسی متحرک، اینکه با مشقت همراه است یا خیر، برآورد هزینه و…. توجه نمود. چراکه نگهداری بعد از ارتودنسی متحرک نیز مورد توجه قرار می‌گیرد. دندان­‌ها در هر زمانی تمایل زیادی نشان می‌دهند تا به حالت سابق بازگردند، اما ریتینرها مانع از رقم خوردن چنین شرایطی خواهند گشت.

ارتودنسی متحرک چیست؟-وب سایت ایمپلنت دندان

استفاده از ارتودنسی متحرک چه مزیت‌هایی را بهمراه دارد؟

بهره‌مندی از روش درمان ارتودنسی متحرک، مزیت‌های بسیاری را بهمراه خود دارد و به همین سبب است که از محبوبیت دو چندانی نسبت به نوع ثابت برخوردار است. اجازه دهید تا در این قسمت با برجسته‌ترین موارد آن آشناییت یابیم و بتوانیم تصمیم‌گیری درست و دقیق‌تری داشته باشیم:

  • عدم محدودیت رژیم غذایی:

 همانطور که بیان داشتیم شما قادر خواهید بود که ارتودنسی متحرک را در هر زمانی که می‌خواهید همانند وقت سرو غذا از دهان بیرون آورید، اینگونه است که کمترین محدودیتی را در برنامه غذایی خود تجربه نخواهید کرد.

راحتی بیمار در حضور در مراسمها و مهمانی ها:

اغلب ما تمایل نداریم به هنگام شرکت در میهمانی‌های عظیم و یا ملاقات با دوستانمان براکت چسبیده به هنگام صحبت و یا خنده همه را متوجه آن سازد. استفاده از ارتودنسی متحرک این شانس را به ما می‌دهد تا در چنین شرایطی آن را به راحتی از دهانمان بیرون آوریم. البته در ارائه سخنرانی، کنفرانس درسی و ادای صحیح کلمات از شرایطی خواهد بود که مجبور به تجربه نمودن آن در صورت استفاده از این دستگاه غیردائم نخواهید گشت‌.

  • تمیز کردن دهان:

در مورد آخر می‌توانیم به سهولت مسواک زدن و نخ دندان کشیدن در میان مزیت‌های یاد شده اشاره داسته باشیم، زیرا به راحتی از دهان خارج می‌شود و روند نظافت دهان و دندان نیازمند زمان و دقت دوچندانی نخواهد بود.

ارتودنسی متحرک چیست؟-وب سایت ایمپلنت دندان

محدودیت‌های استفاده از ارتودنسی متحرک

عموما متخصصین ارتودنسی تمایل دارند تا از بهترین دستگاه ارتودنسی به جهت درمان نمودن بدشکلی و ناهنجاری دندان‌ و فک‌ها کمک بگیرند

بعضی از ناهنجاری‌ها یا همان مال‌اکلوژن‌ها نیازمند  ارتودنسی متحرک هستند در حالی‌که برخی دیگر از این روند پاسخ مثبتی دریافت نخواهند کرد و باید متخصص از روش ثابت کمک بگیرد. وابسته به همین اوصاف است که ارتودنسی متحرک با چند محدودیت توام می‌گردد:

  • تنها برای ناهنجاری‌های ساده به کار می‌آیند
  • دارای قابلیت اصلاح ناهنجاری‌ها و چرخش‌های چندگانه نخواهد بود
  • اگر بیمار که همکاری لازم را با پزشک نداشته باشد، امکان دارد که در روند معین شده برای درمان دستگاه متحرک خود را بلااستفاده رها کند
  • دستگاه‌های ارتودنسی متحرکی که در سطح کیفی پایینی قرار گرفته‌اند، سبب آزار بیمار و در نتیجه عدم قابلیت استفاده از سوی آن‌ها می‌‌شود
۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

ارسال دیدگاه