ارتودنسی ژله ای

ارتودنسی ژله ای برای درمان ناهنجاری های فک و دندان استفاده می شود و روش ها و تکنیک های بسیار متنوعی دارد که بر اساس تشخیص دندانپزشک برای ترمیم فک و دندان افراد مختلف تجویز و استفاده می شود. یکی از رایج ترین روش های ارتودنسی، ارتودنسی ژلی است که از صفحات ترموپلاستیک شفاف، انعطاف پذیر و نامرئی تشکیل شده است که به راحتی دیده نمی شوند. در ادامه این مقاله از کلینیک سیمادنت با ما همراه باشید تا به بررسی ارتودنسی با ژل و مزایا و معایب این روش درمانی بپردازیم.

ژل ارتودنسی چیست؟

در ارتودنسی ژلی، دید براکت، سیم و لوازم جانبی مورد استفاده در ارتودنسی به حداقل می رسد. از این رو این روش در بین افرادی که به زیبایی لبخند و چهره خود اهمیت زیادی می دهند بسیار محبوب شده است. در ارتودنسی ژلی از براکت، سیم و کش ارتودنسی استفاده نمی شود و بنابراین هیچ نوع زخم یا اسکاری در دهان باقی نمی گذارد. برای انجام این روش ارتودنسی، ابتدا متخصص ارتودنسی قالبی از دندان های بالا و پایین شما می گیرد، سپس با استفاده از نرم افزار سه بعدی، پلاک ها با اسکنر سه بعدی در لابراتوار دندانپزشکی طراحی و ساخته می شوند. پس از حدود سه هفته، می توانید تری ها را دریافت کرده و پس از معاینه توسط متخصص ارتودنسی بپوشید. پلاک ها باید به مدت 20 تا 22 ساعت روی دندان ها قرار گیرند و هر دو هفته یک بار با یک پلاک جدید جایگزین شوند تا به تدریج دندان ها به موقعیت مورد نظر دندانپزشک منتقل شوند. لازم به ذکر است که دوره درمان دندان با ژل ارتودنسی می تواند از 6 تا 12 ماه طول بکشد.

چه مشکلاتی را می توان با ژل ارتودنسی درمان کرد؟

همانطور که قبلا اشاره کردیم ارتودنسی با ژل یکی از روش های ارتودنسی پرطرفدار برای زیبایی لبخند افراد است و با این روش درمانی می توان بسیاری از مشکلات و عوارض را برطرف کرد که از مهمترین آنها می توان به موارد زیر اشاره کرد: اوربایت وضعیتی که در آن دندان های ردیف بالا جلوتر از دندان های ردیف پایین هستند. نیش متقابل وضعیتی که در آن دندانه های ردیف بالا و پایین با یکدیگر ناهم تراز یا تراز هستند. فاصله زیاد بین دندان ها بیماری ناشی از رشد غیر طبیعی استخوان فک یا حرکت دندان ها به دلیل وجود دندان پنهان. پس از انجام ارتودنسی ثابت، دندان ها را به حالت اولیه بازگرداند پس از یک درمان کامل ارتودنسی ثابت، دندان ها می توانند در عرض چند ماه به حالت اولیه خود برگردند. برای جلوگیری از بازگشت دندان ها به حالت اولیه می توان از ارتودنسی ژل استفاده کرد.

مزایای ژل ارتودنسی چیست؟

اگر قصد انجام ارتودنسی با ژل را دارید، باید بدانید که مزایای این روش درمانی عبارتند از: مدت زمان درمان ژل ارتودنسی در مقایسه با روش های دیگر بسیار کوتاهتر است. صفحات ژل ارتودنسی متحرک هستند و بیمار می تواند هنگام غذا خوردن و مسواک زدن پلاک ها را از دهان خود خارج کند. بنابراین محدودیت های ارتودنسی ثابت را ندارد. حرکت دندان ها در ارتودنسی ژلی باعث لق شدن آنها نمی شود و اعمال نیرو و فشار بر روی دندان به کندی انجام می شود. این پلاک ها نامرئی، شفاف و بی رنگ هستند و هیچ اثری از سیم و بریس های دندانی روی این مدل ارتودنسی نیست و به دلیل نامرئی بودن آن، هیچکس متوجه ارتودنسی نمی شود. از آنجایی که در ساخت این تابلوها از سیم و براکت استفاده نشده است، نیازی به صرف زمان زیادی برای بررسی در جلسات منظم و دوره ای نیست. با این روش ارتودنسی نیازی به مراجعه به مطب متخصص ارتودنسی نیست و می توانید در فواصل زمانی طولانی تری مثلا هر شش هفته یکبار به مطب مراجعه کنید. عدم احساس درد زیاد از دیگر مزایای استفاده از این بریس است. برخلاف ارتودنسی سنتی که براکت ها و براکت ها و سایر اجزای ارتودنسی باعث زخم و درد دهان می شوند. ارتودنسی ژل پرفورمنس به دلیل ویژگی های منحصر به فرد خود از بروز این آسیب ها جلوگیری می کند و فرد می تواند به راحتی دوره درمان را طی کند.(ارتودنسی ژله ای)

معایب ژل ارتودنسی چیست؟

ارتودنسی ژلی علاوه بر مزایای فراوانی که برای شما به ارمغان می آورد، بی نقص نیست و دارای معایبی است که می توان به موارد زیر اشاره کرد: قیمت بالا یکی از معایب اصلی این روش ارتودنسی هزینه بالای آن است. در حالی که شرکت های بیمه این درمان را پوشش نمی دهند و هیچ هزینه ای برای آن پرداخت نمی کنند. بنابراین، شما باید شخصاً تمام هزینه ها را متقبل شوید و بپردازید. استفاده مداوم از آن در اکثر ساعات شبانه روز پلاک های شفاف این ارتودنسی باید حدود 22-20 ساعت در روز روی دندان ها گذاشته شود و فقط هنگام غذا خوردن و تمیز کردن دهان برداشته شود. به پلاک ها عادت کنید وجود این پلاک ها در دهان در ابتدا می تواند آزاردهنده باشد و مدت زیادی طول می کشد تا به وجود این پلاک ها عادت کنید. احتمال مفقود شدن و آسیب دیدن پلاک خودرو یکی دیگر از معایب این روش ارتودنسی این است که به دلیل متحرک بودن و خارج شدن آن از دهان، احتمال از بین رفتن یا شکستن پلاک ها است.(ارتودنسی ژله ای)

برای نگهداری و مراقبت از ژل ارتودنسی چه نکاتی را باید در نظر گرفت؟

اگر از این نوع ارتودنسی برای درمان مشکلات دندانی خود استفاده کرده اید؛ رعایت نکات مهم برای نگهداری و مراقبت از ارتودنسی برای رسیدن به نتیجه مطلوب ضروری است. نکاتی مانند: شما باید بلافاصله بعد از غذا مسواک بزنید؛ زیرا در این صورت مواد غذایی که در کنار دندان شما باقی می‌ماند می‌تواند باعث ایجاد باکتری، بوی بد دهان و تسریع روند پوسیدگی و سایش دندان شود. پلاک ها را می توان به آرامی با مسواک و آب گرم تمیز کرد. زیرا کشیدن شدید مسواک باعث ایجاد خراش روی صفحات می شود. اگر پلاک خودرو شکسته یا گم شده باشد؛ پلاک قدیمی را بپوشید، سپس با ارتودنتیست خود تماس بگیرید و درخواست پلاک جدید کنید. هنگام استفاده از دهان بند از نوشیدنی های رنگی استفاده نکنید. زیرا باعث تغییر رنگ براکت ها و ایجاد بوی بد دهان می شود. هنگامی که بشقاب ها در دهان شما هستند، فقط می توانید آب بنوشید و نوشیدنی های دیگر توصیه نمی شود. هنگام شستن ظروف از مواد شوینده معطر و رنگی استفاده نکنید. توصیه می شود که عمل ارتودنسی خود را توسط یک متخصص ارتودنسی مجرب انجام دهید تا بتوانید با بررسی و بازنگری مستمر روند درمان خود از ابتدا تا انتها، از ترمیم کامل دندان های خود اطمینان حاصل کنید.

سخن نهایی

در پایان باید توضیح داد که ارتودنسی ژلی برای کسانی که نمی خواهند هزینه زیادی برای ترمیم و مراقبت از دندان های خود صرف کنند مناسب نیست.(ارتودنسی ژله ای)
۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

ارسال دیدگاه