دلایل افتادن لمینت دندان چیست؟

دلایل افتادن لمینت دندان چیست؟

شاید برایتان جالب باشد تا بدانید که دلایل افتادن لمینت دندان چیست؟ این روزها اکثر ما با دیدن افرادی که دارای دندان‌های سفید و طرح لبخند دلنشین هستند، به وجد می‌آییم و حتما تمایل به خرج داده‌‌ایم که شاید ما نیز با ایجاد این تغییر در چهرمان بتوانیم بر زیبایی و همینطور جوانی چهره خود بیفزاییم. لمینت دندان یکی از روش های رایج اصلاح طرح لبخند در تکنیک های دنیای وسیع دندانپزشکی است که برخی گمان می‌برند که ونیرهای پرسلن نصب شده بر روی دندان دارای دوام و ماندگاری بوده و از کوچکترین آسیبی در امان خواهند بود.

اما نیاز است بدانید که لمینت دندان نیز چون هر روند ترمیمی دیگری می‌تواند سلامت ابتدایی خود را از دست دهد و هر لحظه آسیب جزئی یا قابل توجهی را تجربه نماید. البته ناگفته نماند که امکان بروز آسیب به لمینت های سرامیکی دندان در کمترین احتمال ممکن قرار می‌گیرند اما اگر از سال‌های مدیدی از آن عمر آن‌ها بگذرد، امکان افتادگی و شکستن بدور از منطق نخواهد بود. در این مبحث سعی داریم علاوه بر بررسی دلایل افتادن لمینت دندان‌ها، با موارد ممانعت یا پیشگیری از آن آشنا گردیم.

دلایل افتادن لمینت دندان چیست؟-وب سایت ایمپلنت دندان

دلایل افتادن لمینت دندان

البته که با کسب آگاهی از دلایلی که موجب افتادن لمینت می‌گردد، بهتر می‌توان دریافت که چگونه برای حفظ و افزایش طول عمر آن تلاش نمود.

بالا رفتن سن و فرسایش لمینت‌ها : 

در ابتدایی و قطعی‌ترین حالت ممکن وابسته به افتادن و یا شکستن لمینت دندان‌ها می‌توان به گذشتن مدت زمان زیادی از عمر لمینت ها اشاره داشت. البته این فاکتور نمی‌تواند استفاده از مواد اولیه‌ی محکم و دقت بسیار بالای در روند ساخت آن که عمری ده ساله را برایش رقم می‌زند را زیر سوال ببرد. اما این امکان وجود دارد که با گذشت مدت قابل توجهی از اجرای آن، چسب نگهدارنده لمینت قدرت ابتدایی خود را از دست بدهد و سبب افتادن آن گردد.

عدم نصب صحیح لمینت :

 مطمئنا عدم بکارگیری متریال صاحب کیفیت برای لمینت دندان و یا کافی نبودن تبحر و تخصص دندانپزشک در این حوزه نمی‌تواند موجب رقم خودن نتیجه مطلوبی برای بیمار وابسته به هزینه و زمانی که پرداخت کرده، باشد‌. به همین سبب به شدت توصیه می‌گردد که در صورت داشتن تصمیم برای انجام این  طرح درمانی از یک فرد ماهر و کاربلد کمک بگیرید.

پوسیدگی‌های دندانی :

 مورد بعدی که می‌تواند استحکام لمینت دندان‌ها را مورد تهدید قرار دهد، انواع پوسیدگی دندان می‌باشد. نا گفته نماند که در یک روند معمول و پیش از اجرای طرح لمینت همه پوسیدگی‌ها و خرابی‌ها به طور کامل درمان و رفع می‌شوند. اما متاسفانه در برخی از مواقع به سبب عدم تخصص و کاهلی پزشک مرتبط و تجویز قرص‌های متعدد، مجددا بیمار پوسیدگی‌های شدیدتری را تجربه خواهد نمود. بدون شک به هر میزان که این پوسیدگی پیشرفت داشته باشد، از سلامت لمینت به جهت ماندگاری بر سطح دندان کاسته خواهد شد.

عدم مراقبت صحیح از لمینت ها: 

رعایت بهداشت دهان و دندان در هر شرایطی مهم و حیاطی محسوب می‌گردد و می‌تواند تا میزان قابل توجهی از  لمینت‌ها مراقبت نماید. آری! در این شیوه عموما یک روند درمانی بس مقاوم در مقابل هر نوع  آسیب ها خارجی اجرا خواهد گشت. اما شما نیز بعد از اجرای این طرح موظف هستید تا از شرایط صحیح نگهداری لمینت را کاملا جدی بگیرید تا وقت و هزینه‌ای که صرف کرده‌اید را به راحتی از دست ندهید.

دلایل افتادن لمینت دندان چیست؟-وب سایت ایمپلنت دندان

بعد از افتادن لمینت دندان باید چه کنیم؟

اگر به هر دلیلی لیمنت از سطح دندان جدا شد، آن را  درون ظرفی قرار داده و در اسرع وقت به دندانپزشک خود مراجعه نمایید. فراموش نکنید تحت هیچ شرایطی آن را مجددا روی دندان قرار ندهید. زیرا؛ نصب لمینت دندان به واسطه یک فرد فاقد تخصص می‌تواند سبب شکستن این روکش‌های سرامیکی گردد که بی‌شک زیان مالی قابل توجهی را در پی دارد. بنابراین عجله به خرج ندهید و اجازه دهید تا تکرار این روند به واسطه‌ی یک متخصص صاحب  مهارت و با دقت کافی و استفاده از مواد مرغوب صورت پذیرد.

دلایل افتادن لمینت دندان چیست؟-وب سایت ایمپلنت دندان

چگونه می‌توانیم دوام و ماندگاری لمینت دندان را افزایش دهیم؟

قرار نیست با مطالعه مباحث بالا در باب مدت زمان ماندگاری لمینت، نگرانی به خرج دهید. خیالتان از این بابت راحت باشد که این طرح نزدیک به ۱۰ سال دوام خواهد داشت. اما اینکه لمینت نیز همچون دندان‌ها نیازمند مراقبت و رسیدگی کافی هستند، امری انکار ناپذیر است. توصیه می‌کنیم موارد زیر را با دقت مورد مطالعه قرار دهید و به آن‌ها عمل کنید تا شاهد ایجاد مشکلاتی چون شکستن یا افتادن لیمنت دندان نباشید:

  • بهداشت دهان و دندان:

 رعایت بهداشت دهان و دندان خود به وسیله استفاده نمودن از نخ دندان و مسواک زدن ۳ بار در طول روز

استفاده از خمیر دندان های ضد سایش و مسواک نرم: اگر از مسواک های سفت و سخت استفاده می‌کنید، باید منتظر مشاهده خراش روی لمینت دندانتان باشید. به همین دلیل انتظار می‌رود که در انتخاب مسواک و خمیر دندان وسواس بیشتری به خرج دهید.

  • چکاپ دوره ای توسط دندانپزشک:

برنامه خود را به گونه‌ای تنظیم نمایید که هر ۶ ماه یکبار به جهت چکاپ و ترمیم آسیب‌های لمینت به پزشک مراجعه داشته باشید. بدین صورت از سلامت دهان و دندان و دوام لمینت دندان‌ها اطمینان حاصل خواهید نمود.

  • عدم استفاده ابزاری از دندان:

در بسیاری از مواقع شکستن و افتادن لمینت دندان وابسته به عادات بد رفتاری ما صورت می‌گیرد. قرار نیست که از دندانهایتان استفاده ابزاری داشته باشید. به این معنا که باید بعد از لمینت رفتارهایی چون باز کردن درب یک بطری با دندان‌ها، جویدن ناخن، گاز زدن ته مداد و یا اشیا سخت، دندانقروچه در خواب و …. را ترک نمایید.

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

ارسال دیدگاه