دندان شیری آسیاب (درمان پوسیدگی دندان شیری آسیاب)

رشد دندان شیری افراد معمولا از ۵ ماهگی آغاز و تقریبا در ۳۳ ماهگی کامل می شود؛ توجه داشته باشید که این بازه زمانی برای هر کودک متفاوت است‌. کودکان دارای ۲۰ دندان شیری هستند که شامل ۸ دندان اقدامی بالا و پایین، ۴ دندان نیش و ۸ دندان آسیاب شیری می باشد. زمانی که دندان شیری برای نخستین بار شروع به رشد می کند و از لثه بیرون می زند ممکن است قسمتی از لثه ملتهب و قرمز شود؛ و یا علائمی مانند خارش نواحی اطراف دندان، دشواری در غذا خوردن، افزایش بیرون ریزی آب دهان و درد لثه را نیز داشته باشد. در فرایند رشد دندان ها، دندان آسیاب درد بیشتری را به همراه دارد زیرا سطح این دندان بزرگ تر از سایر دندان ها است و به  درستی قادر به شکافت لثه نمی باشد.

اهمیت دندان شیری آسیاب

مراقبت و نگهداری از همه ی دندان های شیری کودکان ضروری است، اما سالم نگه داشتن دندان شیری آسیاب از اهمیت بالایی برخوردار است. زیرا دندان های شیری آسیاب در جویدن غذا و حفظ فضای کافی برای رشد دندان دائمی نقش بسزایی دارند.

علت پوسیدگی دندان آسیاب

منابع غذایی به ویژه مواد قندی یکی از عوامل مهم در پوسیدگی دندان هستند؛ و اگر در دسترس میکروب ها قرار بگیرند اسیدی تولید می کنند که عامل تخریب دندان ها می باشد. در واقع پوسیدگی دندان به معنای تخریب بافت های سخت دندان می باشد، که از دندانی به دندان دیگر سرایت می کند. البته پوسیدگی در تمام دندان ها به صورت یکسان نیست؛ بلکه بعضی از سطوح به علت وضعیت خاصی که دارند دچار پوسیدگی بیشتری می شوند. این سطوح را می توان به سه دسته زیر تقسیم کرد.

شیار های سطح جونده

دندان های آسیاب دارای شیار های باریکی هستند که بستر مناسبی را برای تکثیر میکروب ها فراهم نموده؛ و باعث پوسیدگی زود رس دندان آسیاب می شود.

سطوح بین دندانی

سطوح بین دندانی به دلیل عدم نفوذ مسواک قابل تمیز کردن نیست، به همین علت موجب پوسیدگی دندان خواهد شد.

طوق دندان

ناحیه طوق دندان محل تجمع میکروب ها می باشد؛ و معمولا منجر بیماری های لثه و عفونت آن می شود. پوسیدگی دندان نشانه هایی به همراه دارد که عبارت است از: ۱_ تغییر رنگ مینای دندان ۲_ تخریب و یا سوراخ شدن دندان ۳_واکنش نشان دادن دندان به هنگام خوردن مواد غذایی گرم، سرد، ترش و یا شیرین ۴_ بوی بد دهان ۵_گیر کردن مواد غذایی بین دندان ها ۶_گسترش عفونت به لثه ها و خونریزی لثه این عوارض در پوسیدگی دندان کودکان می تواند موجب اختلال در رشد کودک شود و رشد فک آن ها را دچار مشکل کند.

درمان پوسیدگی دندان شیری

مینای دندان کودکان نرم تر و نازک تر می باشد؛ به همین دلیل پوسیدگی دندان در کودکان راحت تر و رایج تر است. پوسیدگی در دندان شیری روی سلامت لثه و دندان های دائمی کودک تاثیرات منفی دارد. در صورت بروز این مشکل باید به متخصص دندانپزشک اطفال مراجعه کرد. درمان پوسیدگی دندان کودکان تفاوت چندانی با درمان پوسیدگی دندان افراد بزرگسال ندارد، اما نوع درمان این مشکل بسته به شدت پوسیدگی دندان می باشد. که در این مقاله به چند مرحله از درمان پوسیدگی دندان کودکان اشاره خواهیم کرد.

فلوراید تراپی

این روش زمانی کاربرد دارد که فقط لکه های سفید روی دندان ایجاد شده باشد.در واقع اولین مرحله ی درمان پوسیدگی دندان کودکان فلوراید تراپی می باشد. که با قرار دادن وارنیش فلوراید روی سطح دندان استحکام و مقاومت مینای دندان را بالا می رود.همچنین استفاده از دهانشویه های فلوراید دار می تواند از گسترش پوسیدگی دندان جلوگیری کند.

فیشور سیلانت

فیشور سیلانت ماده ای هم رنگ  دندان است، که در شیار های سطح دندان نفوذ می کند و باعث کم عمق شدن شیار های دندان می شود.بهترین زمان انجام فیشور سیلانت قبل از شدت گرفتن پوسیدگی دندان می باشد.

روکش دندان کودکان

اگر پوسیدگی دندان به حدی باشد که نتوان با فلوراید تراپی و یا فیشور سیلانت از گسترش آن جلوگیری کرد، باید از مواد ترمیمی برای ناحیه ی پوسیده ی دندان استفاده کرد.در این روش پزشک با استفاده از دستگاه مخصوص ناحیه پوسیده  دندان را تا جایی می تراشد که پوسیدگی از بین برود، و در آخر با کمک مواد ترمیم کننده دندان را پر می کند. توجه داشته باشید اگر شدت پوسیدگی دندان بالا باشد پزشک مجبور به عصب کشی دندان شیری خواهد شد.و یا در موارد بسیار شدید پزشک ناچار به کشیدن دندان کودک می شود.
۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

ارسال دیدگاه