عفونت ایمپلنت | علائم، تشخیص و درمان

ایمپلنت‌های دندانی دقیقاً مانند دندان‌های طبیعی عمل می‌کنند و می‌توانند مانند دندان‌های طبیعی آلوده شوند که در این صورت عفونت رخ خواهد داد، ایمپلنت‌های آلوده در صورت بی‌توجهی یا عدم مراقبت منظم از سوی متخصص دندانپزشکی، بیمار می‌شوند یا از کار می‌افتند. در این مقاله قصد داریم درباره‌ی عفونت ایمپلنت دندان و همچنین علائمی که باعث بروز چنین مشکلی می‌شود و روش‌های تشخیص و درمان آن مواردی را بیان نمائیم.

علت عفونت ایمپلنت دندان

دلیل عفونت ایمپلنت دندان، پلاک های تشکیل دهنده باکتری یا مواد تشکیل دهنده آنها می باشد. عفونت ممکن است از منابع خارج دهانی (انتقال از تماس یا محیط)، یا منابع دهانی، بیشتر شامل جیب های پریودنتال، بزاق، سطح زبان، لوزه ها یا مخاط دهان ایجاد شود. دندان های باقی مانده و شرایط پریودنتال آنها به عنوان مهمترین منبع باکتریهای بیماریزا پس از کاشت باید مورد توجه قرار گیرند.

عفونت ایمپلنت دندان

عوامل مستعد کننده عفونت ایمپلنت دندان

عوامل زیر احتمال عفونت را افزایش می دهد:

بیماری لثه:

عفونت و بیماری لثه می تواند باعث تحلیل لثه و ناموفق بودن کاشت ایمپلنت گردد.

استعمال دخانیات:

سیگار کشیدن سبب محدود شدن جریان خون در لثه ها و خشکی دهان میگردد که این دو منجر به افزایش باکتری و در نهایت عفونت ناحیه می شود.

عدم رعایت بهداشت دهان و دندان:

رعایت بهداشت دهان و دندان از عوارضی چون بیماری لثه و پوسیدگی دندان جلوگیری می کند.

علائم عفونت در ایمپلنت دندان

در صورت مشاهده علائم زیر حتما به جراح ایمپلنت خود مراجعه کنید.

  • بوی بد دهان / نفس بد بو
  • وجود چرک یا خونریزی
  • درد رو به وخامت، یا تبی که با دارو کاهش نمی یابد
  • مشکل در جویدن
  • تورم و قرمزی لثه
  • شل شدن ایمپلنت
  • افزایش عمق فاصله بین ایمپلنت و لثه

تشخیص عفونت ایمپلنت دندان

درمان بیماری های اطراف ایمپلنت در صورت تشخیص به موقع و سریع و در مراحل اولیه کار کمتری می برد. دندانپزشک دندان را معاینه کرده و با تحریک ملایم بافت به دنبال علائم بالینی همچون التهاب، چرک، عفونت و خونریزی می گردد. سپس ار ایمپلنت آلوده عکس رادیوگرافی گرفته می شود. تحلیل استخوان که در عکس رادیوگرافی منعکس میگردد، علامت التهاب و عفونت پیشرفته می باشد.

درمان عفونت ایمپلنت دندان

به خاطر داشته باشید که ایمپلنت های دندانی شما می توانند بلافاصله بعد از جراحی و همچنین هفته ها یا ماه های بعد از آن آلوده شوند. در هر صورت، هرچه زودتر درمان شروع شود، موفقیت بیشتر و مشکلات بعدی کمتر خواهد بود. اگرچه گزینه های درمانی مختلفی برای رفع عفونت ایمپلنت وجود دارد ولی روش واحد پذیرفته شده ای وجود ندارد و درمان هر فرد جداگانه و بر اساس ارزیابی های مربوط به وی صورت می گیرد. درمان هر فرد به پیشرفت عفونت بستگی دارد و شامل درمانهای غیر جراحی و جراحی است.

عفونت ایمپلنت دندان میتواند بلافاصله پس از جراحی و همچنین هفته ها یا ماه های بعد از آن دچار گردد. در هر صورت تشخیص به موقع و سریع نکته بسیار موثری در روند موفق ایمپلنت دندان می باشد. ضمنا روش یکسانی برای درمان وجود ندارد و بسته به شرایط و وضعیت هر فرد و میزان عفونت، درمان های جراحی  و غیر جراحی اعمال می گردد.

پیشگیری از عفونت ایمپلنت دندان

رعایت بهداشت عالی دهان و دندان بهترین راه برای جلوگیری از عفونت است. اگر ایمپلنت دندانی دارید، حتما باید هر شش ماه یکبار خود را تحت معاینه منظم دندانپزشکی قرار دهید. دندانپزشک ایمپلنت های دندانی شما را از نظر علائم التهاب و عفونت زودرس بررسی می‌کند تا در صورت یافتن هر علامتی سریعاً برای درمان آن اقدام شود.آموزش گرفتن در زمینه نگهداری ایمپلنت و مراقبت روزمره در منزل نیز از اهمیت فوق العاده ای برای حفظ ایمپلنت برخوردار است.

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

ارسال دیدگاه