هر آنچه که باید درباره ارتودنسی بدون جراحی فک بدانید؟

ترمیم دندان با ارتودنسی بدون نیاز به جراحی فک بالا (استتار) تصمیمی است که عوامل زیادی را در بر می گیرد. اگر نیاز اولیه متقاضی به درمان ارتودنسی ترمیم دندان و جراحی فک باشد. در صورتی که در اولویت بعدی باشد، متخصص ارتودنسی با معاینه دقیق دندان ها و در نظر گرفتن مزایا و معایب آنها پس از مشورت با خود متقاضی، ارتودنسی را بدون جراحی فک بالا انجام می دهد.  

ارتودنسی بدون جراحی فک چیست؟

  چندین بار برای ترمیم ناهنجاری های فک پایین؛ ارتودنتیست های مجرب و مجرب در مواردی که متقاضیان مشکل جدی در اسکلت فک خود نداشته باشند. فقط با استفاده از روش ارتودنسی غیرجراحی، دندان ها و فک را با هم درمان و ترمیم می کنند.   ارتودنسی بدون جراحی فک که به آن ارتودنسی جبرانی نیز می گویند، عمدتاً برای اصلاح ناهنجاری های فک به ویژه فک پایین استفاده می شود. وجود ناهنجاری های اسکلتی در فک ها علاوه بر زیبایی چهره در گفتار و نحوه تغذیه افراد، اثرات منفی و نامناسبی دارد که در این موارد ارتودنتیست های مجرب حتی بدون جراحی و تنها با ارتودنسی و پسرفت یا پیشرفت فک پایین می توانند بسیاری از فک ها را درمان کنند. در ادامه نحوه ساخت این استتار را خواهیم دید.

چه زمانی ارتودنسی بدون جراحی فک انجام می شود؟

  مواردی که با این عمل رفع می شوند عبارتند از:   عارضه باریک شدن فک پایین یا بالا   بیرون زدگی فک پایین یا بالا   عقب ماندگی فک پایین یا فک بالا   بهبود انحراف فک با استفاده از روش های موثر   کاهش یا افزایش ارتفاع صورت و ایجاد فضا در دهان  

چگونه ناهنجاری های فک پایین را با ارتودنسی اصلاح کنیم؟

ارتودنسی بدون جراحی فک به روش های مختلفی انجام می شود که مهمترین و پرکاربردترین آنها در زیر شرح داده شده است، یعنی درمان فک عقب رفته یا بیرون زده، ارتودنسی بدون جراحی فک با کشیدن دندان های خاص یا بدون کشیدن دندان و همچنین با استفاده از حرکت فک دندان های خاص ما پرداخت خواهیم کرد:

برای درمان عارضه فرورفتگی فک پایین یا بالا

عقب ماندگی فک پایین که مال اکلوژن نوع دوم نامیده می شود، وضعیتی را نشان می دهد که در آن فک بالا و دندان ها نسبت به فک پایین پیشرفته تر هستند. کوچکی فک پایین یا تشکیل نامتعادل فک بالا (فک بالا به جلو) یکی از علائمی است که در مال اکلوژن نوع دو صورت بیمار را محدب نشان می دهد. اگر این تاخیر فک پایین خفیف یا متوسط ​​باشد، با روش درمانی ارتودنسی بدون جراحی فک بالا قابل اصلاح است. تکنیک حرکت دادن قوس دندان های بالا به سمت عقب و هل دادن قوس دندان ها از پایین به جلو، فضایی که بین فک بالا و پایین مشاهده می شود را از بین می برد.

ارتودنسی بدون جراحی فک بالا، کشیدن تعدادی دندان

این عمل عمدتا بر روی ردیف دندان های بالا برای اصلاح بیرون زدگی دندان های قدامی انجام می شود و برای این کار چهار دندان آسیاب استتار شده اول کشیده می شود که فضای لازم برای حرکت و عقب راندن دندان ها در اول انجام می شود. به طور کلی کشیدن دندان به دو دلیل انجام می شود. فراهم کردن فضا برای تراز کردن دندان های نامنظم و جبران ناهنجاری های فک. در واقع این روش درمانی برای رفع فاصله افقی بین دندان های بالا و پایین در نظر گرفته می شود و با این تکنیک به مرور زمان برآمدگی فک بالا دیگر قابل مشاهده نخواهد بود.  

این نوع ارتودنسی را بدون درآوردن دندان انجام دهید

  در روش استتار با قرار دادن نوارهای لاستیکی بین فک ها و بدون نیاز به برداشتن دندان ها مشکل اسکلت فک را حل می کنند.

حرکت کنید و چند دندان را عوض کنید

ایجاد فضای کافی برای اصلاح رابطه مولرهای درگیر در تغییر شکل فک پایین. با استفاده از این روش ارتودنسی، متخصص ارتودنسی با توجه به تشخیصی که می دهد، دندان های آسیاب بالایی را حرکت می دهد تا فضای مطلوبی ایجاد شود. این جابجایی باعث صرفه جویی در فضای لازم برای دندان های دیگر می شود و همچنین نسبت دندان های آسیاب را اصلاح می کند. به طوری که دندان های آسیاب بالایی کاملا روی دندان های آسیاب پایین قرار گیرند.

نکات مهم در ارتودنسی بدون جراحی فک بالا چیست؟

برای جبران عقب افتادگی فک با روش ارتودنسی بدون جراحی فک باید به چند نکته مهم توجه کرد که باید مورد توجه قرار گیرد. در واقع کشیدن دندان های آسیاب کوچک یک روش درمانی مناسب برای رفع مال اکلوژن نوع 2 در روش درمان ارتودنسی بدون جراحی فک است. با تمام مزایایی که دارد، گاهی اوقات با عوارض زیر روبرو می شوید:   اگر مال اکلوژن نوع 2 در فک باشد، شلوغی و عقب نشینی دندان های جلویی بالا ظاهر نامناسبی ایجاد می کند.   کشیدن دندان از قوس فک پایین باعث پیشرفت دندان‌های آسیاب می‌شود و باید مراقب بود که فضای ایجاد شده در قوس فک پایین بسته شود تا از افتادن نیش‌های فک پایین جلوگیری شود.   هنگامی که از نوارهای الاستیک استفاده می شود، دندان های جلو کشیده و جمع می شوند که می تواند منجر به لبخند لثه ای در بیماران شود.

سخن نهایی

در پایان لازم به ذکر است که تحقیقات انجام شده بر روی بیماران نشان می دهد که در مواجهه با اختلالات فک و دندان، میزان رضایت افراد از انتخاب روش درمان ارتودنسی بدون جراحی فک بالا، برابر با میزان رضایت آنها از بیماران است.
۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

ارسال دیدگاه