همه چیز در مورد بریچ دندان 

همه چیز در مورد بریچ دندان 

در این مقاله همه چیز در مورد بریچ دندان توضیح داده شده است.جای بسی خرسندی است که شرایط مراقبت و نگه‌داری از دندان‌ها در هر حیطه‌ای از ترمیم و بهبودبخشی تا زیبایی نسبت به گذشته تغییرات چشم‌گیری را پشت‌سر گذاشته است. برای مثال اگر دندان‌های پیشین شما سلامت خود را از دست داده‌اند و از بین رفته‌اند، می‌توانید با مراجعه به یک متخصص دندان و بهره‌مندی از خدمات مرتبط به آن، دندانتان را اصلاح نمایید. در میان روش‌های متعدد و مدرن علم دندانپزشکی می‌توان به بریج دندان به عنوان یکی از راهکاری‌های ترمیمی اشاره داشت که علاوه بر رقم زدن تولد دوباره‌ای برای دندان ظاهر‌ اولیه آن را بازمی‌گرداند. در این روند شکاف ایجاد شده به سبب کنده شدن دندان، پر می‌گردد. در این مبحث سعی داریم تا همه چیز را در باب بریج دندان به شکل جامع اما مختصر در اختیار شما قرار دهیم و کوچکترین ابهام شما را در این حوزه رفع نماییم.

همه چیز در مورد بریچ دندان -وب سایت ایمپلنت دندان

بریج یا پل دندان چیست؟

بریج یا پل دندان، نوعی روش درمانی و زیبایی محسوب می‌گردد و زمانی که شما به واسطه از دست دادن دندانتان کاملا نا‌امید گشته‌اید، جای خالی آن را همانند شرایط سابق و در طبیعی‌ترین حالت ممکن پر می‌کند. همان‌گونه که از نام بریچ بر‌می‌آید، ساختار آن همانند یک پل عمل خواهد نمود. این پروسه با قرارگیری یک روکش بر روی دندان کناری انجام می‌گردد و یک دندان مصنوعی در میانه آن‌ها جای داده می‌شود که به واسطه همان روکش مورد محافظت و عدم جابجایی قرار می‌گیرد. بنابراین می‌توانیم بریج را یک دندان مصنوعی بخوانیم که با اتصال به دو روکش در جای خود مستحکم می‌گردد. البته کیفیت و هزینه تمام شده بریج دندان را متریال استفاده شده در آن مشخص خواهد نمود که در انواع سرامیکی،طلا یا هر نوع آلیاژ مناسب دیگری متغیر است.

همه چیز در مورد بریچ دندان -وب سایت ایمپلنت دندان

انواع بریج دندان کدامند؟

در این قسمت با ۴ نوع کلی بریج دندان آشناییت خواهیم یافت که هر یک کاربرد خاصی را با خود به یدک می‌‌کشند.

  • بریج سنتی ثابت

این نوع را رایج‌ترین پل‌دندانی خواهیم خواند که وابسته به شهرتی که دارا است، از قدیمی‌ترین انواع پل های دندانپزشکی به حساب می‌آید که به بهترین حالت ممکن جای دندان آسیاب را پر می‌کند. این بریج ۳ بخشی است که متشکل از یک پونتیک و ۲ روکش است.

  • پل کانتی لِوِر

 کانتی‌لور را می‌توان تا درصد قابل توجهی همانند یک پل سنتی خواند که فقط برای جایگزین نمودن یک دندان از دست رفته بکارگرفته می‌شود. این پل دو بخشی متشکل از یک پونتیک و یک روکش است و تنها با تراش یک دندان مجاور به شرط دارا بودن سلامت کامل قابل نصب است.

  • مریلند بریج

در مریلند بریج هم می‌توان شباهت‌های بارزی با نوع سنتی ثابت یافت؛ با این تفاوت حاکم که فاقد هیچ‌ نوع روکشی است و با تکیه‌بر یک چارچوب فلزی در جای خود مستحکم می‌گردد. پس زمانی که پای هیچ روکشی در میان نباشد، نیازی هم به تراشیدن دندان نخواهد بود. به همین سبب است که در میان متخصصین با نام بریج بدون تراش نیز شناخته می‌شود.

  • بریج دندان بر پایه ایمپلنت

حال اگر که در قسمتی از فک بیشتر از یک عدد دندان، جا‌‌خالی دندان‌های از بین رفته باشد به واسطه ۳ بریج‌های قبلی قابل حل و درمان نمی‌باشد و نیازمند نوع دیگری از پل  هستیم که بر ایمپلنت دندان تکیه دارد.

همه چیز در مورد بریچ دندان -وب سایت ایمپلنت دندان

انجام بریج یا پل دندان چه مزیت‌هایی را به دنبال دارد؟

بدون شک همانند هر نوع شیوه درمانی و زیبایی دیگری که در عرصه دندانپزشکی صورت می‌پذیرد، میزان  کیفیت بریج دندان نیز وابسته به میزان تجربه و مهارت شغلی دندانپزشک است. ناگفته نماند که نوع موادی که استفاده می‌شود نیز، تا میزان قابل توجهی در این روند تاثیر گذار استبا این اوصاف و اجرایی شدن تمام نکات ذکر شده، می‌توان انجام بریج دندان رابا  مزیت‌‌های متعددی همراه بدانیم که عبارتند از:

همانطور که بیان داشتیم پل‌دندان، نوعی دندان مصنوعی ثابت است و به سبب عدم تحرک نیاز نیست تا آن را بیرون بیاورید و تمیز کنید، این فرآیند همچون سایر دندان‌ها به واسطه مسواک انجام می‌پذیرد.

افرادی که  بریج دندان را انتخاب می‌کنند در بعد زمانی بسیاری کوتاهی به آن عادت ‌خواهند کرد و از سوی آن در کمترین بعد زمانی  مورد آزار قرار نخواهید گرفت. این در حالی است که کنار آمدن با دندان‌ های مصنوعی متحرک زمانی بیشتری را می‌طلبد.

مهتر از همه عدم انتقال فشار در حین جویدن غذا از دندان به لثه‌هاست در صورتی که این شرایط در دندان‌های مصنوعی که تمام فشار را به لثه انتقال می‌‌دهند در برخی مواقع تا میزان قابل توجهی آزار دهنده است.

همه چیز در مورد بریچ دندان-وب سایت ایمپلنت دندان

عمر بریج دندان چند سال است؟

توجه داشته‌ باشید که اگر هر شخصی بعد از انجام بریج یا پل دندان با وسواس بیشتری از دندان‌‌ها مراقبت نماید، موفق خواهد گشت که آن را در بعد زمانی بین  ۵ تا ۷ سال حفظ کند. از طرف دیگر اگر که میزان مهارت و توانایی بکار گرفته از سوی دندانپزشک به میزان کافی باشد به دور از منطق نخواهد بود که بریج تا ۱۰ سال عمر خود را به همان سلامت ابتدایی حفظ کند.

هزینه انجام  بریج دندان چطور محاسبه می‌گردد؟

نیاز است بدانید که برآورد هزینه در این نوع کاشت نسبت به سایر روش‌ها در پایین‌ترین قسمت نمودار قرار می‌گیرد که البته نسبت به نوع بریجی که انجام می‌پذیرد، متغیر است. علاوه‌بر آن‌که نوع بریج دندان در این حوزه تععین کننده است، درجه کیفیت نیز نقش حیاتی را ایفا می‌کند. توجه داشته باشید که در روند ساخت پل‌های دندان مواد مختلفی پیشگام هستند که هر یک از آن‌ها دارای زیبایی، استحکام و طول عمر متفاوتی می‌باشند. طبیعتا به هر اندازه که مواد با کیفیت یشتری همراه  باشد ، هزینه بریج دندان نیز روند صعودی‌تری را طی خواهد نمود.

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

ارسال دیدگاه