وسیع کننده کام یا پالاتال اکسپندر چیست؟

یکی از ابزارهایی که دندان پزشکان برای درمان مشکلات دهان و دندان به خصوص در درمان ارتوندوسی مورد استفاده قرار می دهند وسیع کننده کام یا پالاتال اکسپندر است. همان طور که از نام این وسیله مشخص است با استفاده از پالاتال اکسپندر، کام دهان بزرگ تر می شود. در بعضی بیماران فک آن ها به صورت غیرعادی کوچک است و همین موضوع باعث بهم ریختگی ظاهر دندان ها و ایجاد شکل نامناسب برای صورت آن ها می شود. پزشکان در این شرایط با استفاده از پالاتال اکسپندر، به بزرگ شدن سقف دهان و رسیدن آن به اندازه و ظاهر نرمال کمک می کنند. این دستگاه مشکل کوچکی کام را حل می کند و در مواردی با استفاده از آن حتی دیگر به ارتوندوسی کردن دندان ها نیازی نیست و ظاهر دندان ها در فک شکل نرمال پیدا می کنند اما در مواردی وسیع کننده، تکمیل کننده ارتوندوسی است و بعد از آغاز اثرات آن و تغییر سایز فک ارتوندوسی برای نظم دهی به دندان ها استفاده می شود.(پالاتال اکسپندر)

استفاده از وسیع کننده کام یا پالاتال اکسپندر از چه سنی کاربردی تر است؟

وسیع کننده کام یا پالاتال اکسپندر هم مانند ارتوندوسی سن مشخصی دارد و در صورتی که به موقع استفاده نشود، دیگر نتیجه بخش نیست. بهترین سن برای استفاده از این وسیله سنین 12 تا 13 سالگی در دخترها و 13 تا 14 سالگی در پسران است. در صورتی که این وسیله بعد از پایان رشد فک و محکم شدن استخوان های بدن مورد استفاده قرار گیرد حتی استفاده طولانی مدت از آن هم دیگر تاثیری نخواهد داشت. علاوه بر میزان تاثیرگذاری، استفاده به موقع از پالاتال اکسپندر در هزینه درمان هم موثر است. در موارد زیادی، به خصوص زمانی که مشکل ناهنجاری فک در سنین پایین تر تشخیص داده می شود با استفاده از پالاتال اکسپندر دندان ها بدون هیچ اقدام خاصی نظم پیدا کرده و شکل ظاهری مناسب پیدا می کنند اما زمانی که این وسیله در سنین بالا استفاده می شود معمولا بیمار باید درمان را تکمیل کرده و تمام تجهیزات لازم برای نظم دهی به دندان ها را استفاده کند.

چه مدت باید از وسیع کننده کام یا پالاتال اکسپندر استفاده کرد؟

یکی از سوالات متداول بیمارانی که پزشک برای درمان مشکل فک آن ها استفاده از پالاتال اکسپندر را پیشنهاد داده است، مدل زمان استفاده از وسیع کننده می باشد. نگرانی بیشتر بیماران در زمان استفاده از پالاتال اکسپندر یا وسیع کننده کام این است که ناچار باشند تا پایان عمر از این وسیله استفاده کنند. طبیعتا چنین موضوعی اصلا ساده نیست. در مورد مدت زمان استفاده از این وسیله باید گفت که زمان دقیق آن بسته به وضعیت بیمار و تشخیص پزشک دارد. در اکثریت بیماران این دستگاه نهایتا 3 هفته در دهان بیمار باقی می ماند و بعد از این مدت نتیجه لازم از درمان دریافت می شود اما در بعضی بیماران ممکن است استفاده از این دستگاه حداقل تا 6 ماه هم مورد نیاز باشد. بعد از قرارگیری این وسیله در فک، بیمار باید مرتبا به پزشک مراجعه کرده تا وضعیت فک او و تغییرات آن بررسی شوند. در صورتی که رشد فک به مقدار مورد نظر باشد ممکن است ادامه درمان با روش های دیگر انجام شود.

کاربرد و عملکرد وسیع کننده کام چیست؟

وسیع کننده کام شاید به ظاهر دستگاهی باشد که باعث تغییر اندازه فک می شود اما در واقع این دستگاه کاربردهای دیگری هم دارد. نکته ای که در مورد دیگر کاربردهای این دستگاه باید از آن مطلع بود، تفاوت عملکرد در پالاتال اکسپندر فک بالا و پایین است که در ادامه توضیح خواهیم داد.
  • کاربردهای پالاتال اکسپندر

از جمله کاربردهای این وسیله می توان به هم تراز کردن دندان ها در فک بالا و پایین اشاره کرد. همچنین زمانی که دندان ها به دلیل کوچک بودن فک داخل هم رشد کرده و دندان های دائمی فضایی برای رشد ندارند هم این وسیله کاربردی خواهد بود. گاهی اوقات دندان ها به صورت نهفته رشد می کنند و با کمی بزرگ بودن فک در جای خود قرار می گیرند که در این شرایط هم استفاده از پالاتال اکسپندر به کاهش مشکلات و رشد طبیعی دندان کمک می کند.
  • عملکرد پالاتال اکسپندر در فک بالا و پایین

همان طور که گفته شد، عملکرد این دستگاه در فک بالا و پایین متفاوت می باشد. پالاتال اکسپندر معمولا در فک بالا برای تغییر اندازه فک استفاده می شود، این بخش از فک غضروفی، استخوانی است و به کارگیری این دستگاه در آن اثر دارد اما در فک پایین به دلیل تماما استخوانی بودن این دستگاه موجب تغییر اندازه نمی شود. در نتیجه تنها در مواردی استفاده می شود که نیاز به گسترش قوس فک پایین است تا دندان ها ظاهر مرتب تری پیدا کنند.
۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

ارسال دیدگاه