پروتز دندان به چه معناست؟

اگر می خواهید بدانید که پروتز دندان به چه معناست؟ تا انتها همراه ما باشید. پروتز دندان نوعی عمل ترمیمی به حساب می‌آید که با هدف ترمیم مشکلاتی که در داخل دهان ایجاد گشته، چون دندان‌هایی که نابود شده، ایجاد شکستگی در دندان‌ها به هر دلیلی و همینطور نابودی ساختارهای نرم یا سخت فک مورد استفاده قرار می‌گیرد. برای انجام پروتز دندان باید به سراغ یکی از متخصصین رفت که در حیطه وظایفش بر روتزهای دندانی تمرکز دارد. استفاده از این دستگاه‌های پروتز دندان اهداف بسیاری را با خود به همراه دارد که از هر بعدی بر میزان کیفیت زندگی فرد می‌افزاید. امکان دارد که این روند با اتصال یافتن به دندان‌ها یا ایمپلنت های دندانی، و با تکیه بر عضلات اطراف در جای معین گشته، ثابت گردد. همانطور که در مبحث اختصاص انواع پروتزها، اشاره داشتیم، آن‌ها به صورت دائمی یا متحرک ساخته می‌شوند و همان طور که از نامشان برمی‌آید، ویژگی‌ کاملا متضادی به جهت نصب دارا هستند. در این مقاله قرار است با ۵ دستگاه پروتز دندان آشناییت یابیم تا برای هر نوع ابهامی که در این حوزه دارا هستید، پاسخ جامعی دریافت نمایید.

پروتز دندان به چه معناست؟-وب سایت ایمپلنت دندان

ضرورت تهیه دستگاه پروتز

بدون شک که تهیه یک دستگاه پروتز دندان به سبب تغییراتی که می‌‌تواند در زندگی شخصی هر فرد رقم بزند‌ بسیار مهم تلقی می‌گردد. پروتز دندان قادر است تا لبخند و احساس شما نسبت به ظاهر خود را بهبود بخشد، موجب تقویت سلامت دهان و دندان شما گردد و با قدرت تمام مانع از ایجاد مشکلات هضم، بیماری‌های لثه و نابودی مواد استخوانی فک شود. اما اینکه کدام یک را می‌توان بهترین دستگاه پروتز خواند به نیاز دهان و دندان شما و همینطور تشخیص پزشک باز می‌گردد.

۵ دستگاه پروتز دندان

این معرفی تنها از جنبه آشناییت شما انجام می‌پذیرد. اینکه کدام دستگاه مناسب دندان‌های شماست را فقط می‌توانید بعد از مشورت با دندانپزشک خود متوجه شوید:

 روکش های دندانی

در میان ۵ دستگاه پروتز دندان، تاج دندان، را پوششی نوین برای یک دندان آسیب دیده می‌دانیم که از متریال فلز یا چینی ساخته می‌شود. بی‌شک این روکش‌ها راه‌حل مثبت بلندمدتی برای بهبود شرایط دندان‌هایی هستند که دچار ترک و یا فرسودگی شده‌اند. ا‌لبته که آن دسته از دندان‌هایی که نیازمند ترمیم جدی‌تری هستند ممکن است در تهدید بیشتری برای شکست باشند. این تاج‌ها به عنوان راه‌حلی نسبتا همیشگی زمانی که در جای خود قرار می‌گیرند، ۵ تا ۱۵ سال پایداری خود را همانند سابق حفظ خواهند کرد. البته در صورتی که تمام مراقبت‌های لازم اعم از مسواک زدن و نخ دندان کشیدن به خوبی اجرا گردد. یکی از عیوبی که می‌توان برای این دستگاه پروتز برشمرد این است که امکان دارد با گذشت زمان، تاج دچار ترک و یا شکستگی شود و یا اینکه سیمانی که آن را در جای خود نگه می دارد استحکام خود را از دست دهد و نرم شود که راهی برای  ورود باکتری‌ها و ورود عفونت به دندان‌ها خواهد بود.

پروتز دندان به چه معناست؟-وب سایت ایمپلنت دندان

 ایمپلنت دندان

در دومین مورد معرفی ۵دستگاه پروتز دندان به معرفی ایمپلنت به عنوان یک جایگزین دائمی برای دندان‌های از دست رفته اشاره خواهیم داشت که در استخوان فک جای داده می شود و با تشکیل مجدد مواد استخوانی اطراف، استحکام و ثبات می‌یابد. وابسته به تحقیقاتی علمی که با تکیه بر نظریه متخصصین این حوزه در دسترس است، ایمپلنت را می‌توان دستگاه‌های صاحب دوام بالایی خواند که کیفیت زندگی فرد را تا میزان قابل توجهی بهبود می‌بخشد.

بریج دندان

بریج دندان یکی دیگر از ۵ دستگاه پروتز دندان است. زمانی که شما یک و یا چند دندان خود را از دست داده باشید، بریج دندان وظیفه‌ای تلفیقی از دندان مصنوعی و ایمپلنت را انجام می‌دهد.

بریج شکافی را که به سبب از دست رفتن دندان ها ایجاد می‌گردد را به بهترین شیوه ممکن، پر می‌کند. اما برای این کار نیاز است تا از دو طرف شکاف به دو دندان طبیعی سالم، اتصال داشته باشد. لازم است بدانید که بریج دندان از یک یا چند دندان مصنوعی به نام پونتیک ساخته می‌شود. در بعضی مواقع و وابسته به تشخیص پزشک به جهت ایجاد امنیت و ثبات بیشتر، امکان دارد  یک پل به ایمپلنت اتصال پیدا کند. این دستگاه پروتز دندان دارای جنس چینی بوده و نیازمند مراقبت‌های ویژه اعم از مسواک زدن و نخ کشیدن، هست.

پروتز دندان به چه معناست؟-وبسایت ایمپلنت دندان

دندان مصنوعی

پروتزها ابزارهای شبیه سازی شده‌ای هستند که بدون هیچ مشکلی و همانند دندان‌های طبیعی بر روی لثه قرار می‌گیرند. البته شاید در ابتدای استفاده، شما را به  سبب عدم عادت به چالش بکشند اما بعد از چند هفته، شرایط بهبود خواهد یافت و می‌توانید به روال معمول زندگی خود ادامه دهید. البته این دندان‌های مصنوعی به سبب مدل و کارآیی که دارد در نوع خاصی خلاصه نمی‌گردد. رایج ترین انواع دندان مصنوعی را می‌توان با تعابیر زیر در دسته‌بندی متعددی قرار دارد:

پروتزهای کامل که بعد از کشیدن همه دندان‌ها جایگزین می‌گردند.و نیاز است که هر روز برای تمیز کردن آن‌ها از دهان خارج شوند.

 گاهی به سبب آنکه همه دندان‌های خو  را از  دست نداده‌اید، تنها نیازمند پروتزهای جزئی متحرک هستید که جایگزین برخی از دندان‌ها( دندان‌های کشیده شده) می‌شوند.

پروتزهای جزئی ثابت که کارآیی مورد قبل را دارا هستند به عنوان پل‌های تحت حمایت ایمپلنت از سایرین مجزا می‌گردند.

اما پروتزهای نگهدارنده ایمپلنت همانطور که از نامش بر‌می‌آید با ایمپلنت ارتباط می‌گیرد و روی آن چسبانده می شوند، اما شرایط ثابتی ندارند و روزانه برای تمیز کردن باید برداشته شود.

در آخرین مورد با فلیپر آشنا گردید. فلیپر پروتزهای جزئی موقتی بشمار می‌آیند که تنها به عنوان جایگزینی یک یا نهایتا دو دندان کاربرد دارند. بعد زمانی مورد استفاده قرار گرفتن این نوع نسبت به سایر مدل‌ها، کمتر است به همین سبب از موادی با دوام کمتر در قیاس با پروتزهای پارسیل معمولی ساخته می‌شوند.

پروتز دندان به چه معناست؟-وب سایت ایمپلنت دندان

روکش دندان

روکش دندان که بد نام علمی ونیر شناخته می‌شود. موجب بهبود قابل توجه رنگ و ظاهر دندان های طبیعی که دارا هستید، می‌گردد. اما نکته قابل توجه این است که برای حمایت نمودن از روکش، باید حتما دارای دندان‌های نسبتا سالم باشید. ونیرها قادر هستند ۱۰ تا ۱۵ سال پیش از آنکه نیاز به تعویض باشد، دوام خود را حفظ کنند.

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

ارسال دیدگاه