جراحی دندان عقل

انواع روش های جراحی دندان عقل چیست؟ در چه مواقعی به جراحی دندان عقل نیاز خواهد شد؟ اگر مایلید که از پاسخ این پرسش ها مطلع شوید، ما را همراهی کنید.دندان عقل یکی از متفاوت ترین دندان هایی است که در فک انسان رشد می کند و علت متفاوت بودن آن با سایر دندان ها این است که دندان عقل پس از سنین 18 سالگی شروع به رشد می کند و از ابتدای رشد دندان های انسان در فک به وجود نمی اید.همه انسان ها می توانند چهار دندان عقل داشته باشند که هر یک از انها در انتهای یک گوشه از فک به وجود می آیند. در بسیاری از مواقع پس از رشد دندان عقل در فک به جراحی آن نیاز می شود و این موضوع را بررسی خواهیم کرد.

در چه مواقعی به جراحی دندان عقل نیاز است؟

اگر هر یک از مسائل ذکر شده در زیر بر اثر رشد دندان عقل در دهان ایجاد شود، به جراحی دندان عقل و یا بیرون کشیدن آن از لثه نیاز خواهد بود:
  • چنانچه دندان عقل باعث کج شدن و یا خراب شدن دندان های مجاور خود شود
  • در صورتی که دندان عقل باعث ایجاد عفونت در دهان شود
  • در صورتی که رشد دندان عقل باعث ایجاد درد در فک شود
  • چنانچه فضای کافی برای رشد دندان عقل در دهان وجود نداشته باشد
  • چنانچه دندان عقل به صورت کاملا نهفته رشد کرده باشد
در صورت بروز هر یک از این مسائل باید این عمل انجام شود تا پزشک بتواند آن را از دهان خارج کند.

انواع دندان عقل:

دندان عقل دارای سه نوع مختلف است که عبارتند از:

دندان عقل آشکار:

دندان عقل آشکار به گونه ای است که کاملا رشد پیدا کرده است و مانند یک دندان کاملا عادی از لثه خارج شده است و هیچ مشکلی را ایجاد نکرده است.

دندان عقل نهفته:

دندان عقل نهفته نوعی از دندان عقل است که کاملا نهفته است و از لثه خارج نشده و قابل رویت نیست بلکه تنها تورم ایجاد شده بر اثر وجود آن در لثه و یا درد ناشی از آن باعث می شود که فرد به وجود دندان عقل نهفته پی ببرد.

دندان عقل نیمه نهفته:

دندان عقل نیمه نهفته به صورت نصفه از لثه خارج شده و نیمی دیگر از آن در داخل لثه باقی می ماند.

انواع روش های جراحی دندان عقل چیست؟

این عمل با روش های مختلفی انجام می شود که این روش ها عبارتند از:

جراحی سنتی:

جراحی سنتی در واقع همان روش جراحی قدیمی است که برای کشیدن دندان عقل استفاده می شود و در این روش پزشک جراحتی را در اطراف دندان عقل به وجود می آورد تا بتواند به بدنه دندان دسترسی پیدا کند و آن را ابزار های مخصوص از لثه خارج کند. در این روش باید از بی حسی موضعی استفاده شود و پس از پایان یافتن جراحی باید لثه بخیه زده شود زیرا جراحت ها زیاد هستند و بدون استفاده از بخیه مشکلاتی را به وجود می آورند.  

جراحی با لیزر:

لیزر یکی از روش های جدیدی است که برای خارج کردن دندان عقل از لثه به کار می رود. در این روش از دستگاه لیزر برای جراحی استفاده می شود به صورتی که پزشک با اشعه لیرز موجود در دستگاه در لثه جراحت ایجاد می کند و دندان را خارج می کند که این روش باعث می شود تا جراحت ها بسیار جزئی باشند و عوارض کمتری از این عمل به وجود آید.  

کدام نوع دندان عقل به جراحی نیاز دارد؟

همان طور که اشاره کردیم، سه نوع دندان عقل داریم که برای خارج کردن تمامی آنها از لثه به جراحی نیاز نیست بلکه با کشیدن سنتی دندان نیز می توان برای انها این کار را انجام داد. به صورت کلی معمولا دندان عقل آشکار با این روش سنتی از دهان خارج می شود و به جراحی نیازی ندارد اما دندان عقل نهفته و نیمه نهفته باید تحت جراحی از لثه خارج شوند.

سخن پایانی:

این عمل را پزشک معالج باید تشخیص دهد و در صورتی که شخصی به این جراحی نیاز نداشته باشد هم باید این موضوع را پزشک تعیین کند. در صورتی که بخواهید از وجود دندان عقب نهفته در فک خود مطلع شوید نیز باید با تجویز پزشک عکسبرداری از لثه و فک انجام دهید.
۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

ارسال دیدگاه