جرم گیری دندان ایا ضرر دارد؟

اگر از جمله افرادی هستید که دندان هایتان جرم گرفته و در حین لبخند اعتماد به نفس کافی ندارید، برای مشکل شما راه حلی وجود دارد که آن هم جرم گیری دندان است. اما در رابطه با جرم گیری دندان این مساله مطرح می شود که عوارض جرم گیری چیست؟ از این جهت میخواهیم به بررسی این مساله بپردازیم و جرم گیری دندان را از زوایای مختلف بررسی کنیم.

جرم گیری دندان چگونه است؟

جرم گیری دندان که به آن بلیچینگ نیز می گویند، در مراکز دندانپزشکی انجام می شود، به این شکل است که در آن پلاک های ایجاد شده بر روی دندان و جرم با استفاده از تجهیزات پزشکی مشخصی توسط پزشک از بین می روند. در برخی از روش های جرم گیری دندان حتی لکه های سطحی نیز قابل درمان هستند و پزشک می تواند که این لکه را نیز از بین ببرد. اما لکه هایی که عمقی باشند و به عمق دندان نفوذ کرده باشند با این روش قابل برطرف شدن نیستند.

­ جرم گیری دندان ایا ضرر دارد؟

در رابطه با این مساله باید اشاره کنیم که جرم گیری دندان باید زیر نظر پزشک و در مواقع مورد نیاز انجام شود و تعداد جلسات این روش درمانی را باید پزشک تعیین کند. در صورتی که جرم گیری در مواقع لزوم انجام شود و بیش از حد از این روش استفاده نگردد، به کار بردن آن هیچ گونه عارضه ای نخواهد داشت. اما اگر جرم گیری را بیش از حد انجام دهید این امکان وجود دارد که عارضه برای اشخاص ایجاد شود و سلامتی دندان های افراد به خطر بیفتد.
جرم گیری دندان ایا ضرر دارد؟

جرم گیری دندانها

عوارض جرم گیری بیش از حد دندان چیست؟

در صورتی که جرم گیری دندان ها را بیش از حد انجام دهید، عوارضی از قبیل زیر ممکن است که برای شما ایجاد گردند:

از بین رفتن مینای دندان:

جرم گیری بیش از حد دندان ها می تواند باعث آسیب دیدن مینای دندان شود و آنها را از بین ببرد که این مساله از مهم ترین عوارض جرم گیری دندان ها است.

آسیب دیدن لثه ها:

از دیگر عوارض جرم گیری زیاد دندان ها باید به آسیب دیدن لثه ها اشاره کرد زیرا موادی که به این منظور استفاده می شوند برای لثه ها مفید نیستند.

متورم شدن لثه ها:

کسانی که بهداشت دهان و دندان خود را رعایت نمی کنند بر اثر جرم گیری دندان ها ممکن است که با متورم شدن لثه ها مواجه شوند و پوسته لثه آنها نازک شود.

ایجاد عفونت در دهان:

در مواقعی امکان بروز عفونت در دهان وجود دارد که افراد سیستم ایمنی بدن ضعیفی داشته باشند و بهداشت دهان و دندان آنها ضعیف باشد. در نتیجه حساس بودن لثه ها باعث می شود که عفونت در دهان ایجاد شود. به همین دلیل بعد از جرم گیری دندان باید حتما از دهان شویه استفاده کنید تا از بروز این مشکل جلوگیری به عمل آید.  

نکاتی برای کاهش دادن عوارض جرم گیری دندان:

پس از اینکه جرم گیری دندان انجام می شود، با استفاده از روش هایی به شرح زیر می توان عوارض ناشی از این عمل را کاهش داد و به بهبودی رسید:
  • مسواک زدن به آرامی و با ملایمت
  • پرهیز از به کار بردن نخ دندان
  • استفاده از محلول آب نمک و دهان شویه
  • استفاده به موقع از داروهایی که توسط پزشک تجویز می شود
  • استفاده از خمیر دندان های ضد حساسیت پس از جرم گیری دندان
  • پرهیز از استعمال سیگار و دخانیات
با رعایت کردن این موارد می توانید احتمال بروز عوارض بعد از جرم گیری را کاهش دهید.

آیا جرم گیری باعث لق شدن دندان ها می شود؟

بسیاری از افراد می پندارند که جرم گیری دندان باعث لق شدن آنها می شود اما باید بگوییم که این باور به کلی اشتباه است و با جرم گیری کردن دندان ها هیچ آسیبی به آنها وارد نمی شود بلکه تنها جرم ها و پلاک های موجود بر روی دندان از بین می روند.

سخن پایانی:

بر اساس مطالب مطرح شده در این بخش و رعایت کردن آنها می توانید از وقوع عوارض و ضرر ناشی از جرم گیری دندان جلوگیری کنید. فراموش نکنید که جرم گیری دندان را تنها با مشورت دندانپزشک انجام دهید و از به کار بردن این روش در مواقع غیر ضروری بپرهیزید.
۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

ارسال دیدگاه