علائم و علل پوسیدگی دندان شیری در کودکان

از بیماری های شایع عفونی که در کودکان دیده می شود پوسیدگی دندان های شیری است که قصد داریم درباره مهم بودن این موضوع  علائم و مواردی که پوسیدگی دندان با آن آشکار می شود را برایتان شرح دهیم تا بتوانید با دیدن علائم از پوسیدگی دندان کودکانتان جلوگیری کنید و اقدامات درمانی را شروع نمایید.(علائم و علل پوسیدگی دندان شیری در کودکان) روئیدن دندان شیری و تعداد دندان ها در کودکان شاهد رویش دندان به تعداد بیست عدد هستیم که ده عدد از دندان ها در فک پایین و ده عدد دیگر آن در فک بالا قرار گرفته اند و شروع رویش دندان های شیری از شش الی هفت ماهگی آغاز شده و تا سه سالگی ادامه دارد، این دندان ها که به دندان های موقت نیز شناخته شده اند تا سن پنج یا شش سالگی عمر می کنند در این سن دندان های شیری کودکان شروع به افتادن کرده و دندان های دائمی آن ها می رویند. برخی از مادران به دلیل موقتی بودن این دندان ها در سلامت و تمیز نگه داشتن آن ها کوتاهی می کنند و نمی دانند که سالم بودن این دندان ها به سلامت دندان های دائمی تاثیر می گذارد. از وظایف مهم دندان های شیری مراقبت کردن از فضای دندان دائمی کودک می باشد که این فضا در پشت دندان های شیری کودک پنهان شده اند. زمانی که از دندان های شیری به خوبی مراقبت نکنید محل قرار گیری دندان های اصلی از بین خواهند رفت و همین امر باعث می شود تا دندان های اصلی بعد از رویش دچار اخلال شوند. آشنا شدن با علائم پوسیدگی در دندان های شیری وظیفه والدین این است که به سلامت دندان کودک خود اهمیت دهند و بلافاصله با دیدن علائم پوسیدگی دندان سریع به یک متخصص دندان کودکان مراجعه کنند تا از شدید تر شدن پوسیدگی دندان کودک جلوگیری شود در ادامه به چند علائم از آغاز پوسیدگی دندان اشاره خواهیم کرد.
  1. تغییر کردن رنگ دندان کودک: از نشانه های بارز پوسیدگی دندان شیری تغییر رنگ آن است که باید بدانید هر گونه تغییر رنگ را پوسیدگی دندان نمی نامند، عواملی مانند استفاده کردن از مولتی ویتامین و قطره آهن موجب تغییر رنگ دندان می شود که در بیش تر مواقع این تغییر رنگ دندان ها کم تر خواهد شد که برای تشخیص پوسیدگی دندان در زمان تغییر رنگ بهتر است از یک متخصص دندان کودک کمک بگیرید.
  2. گریه کردن کودک در زمان خوردن غذا: از دیگر عوامل پوسیده شدن دندان کودکان گریه کردن در زمان جویدن غذا است که موجب می شود غذا در دهان کودک و در لای دندان هایش بیش تر باقی بماند که موجب پوسیدگی دندان خواهد شد.
  3. از موارد دیگری که به پوسیدگی دندان شیری کودکان منجر می شود موارد زیر هستند: ضعیف بودن مینای دندان، مصر نوشیدنی های شیرین و شیر خشک بین خواب، امتناع کردن از غذا خوردن و به وجود آمدن تورم در گونه آن ها
شناخت راه های پیشگیری از پوسیدگی دندان های شیری اصلی ترین کاری که می توانید برای پوسیده نشدن دندان های شیری کودکانتان انجام دهید این است که در زمان خوابیدن از خوردن نوشیدنی های شیرین که دارای قند و شکر هستند جلوگیری کنید حتی رقیق شدن این نوشیدنی ها با آب نیز منجر به پوسیده شدن دندان کودک شما خواهند شد. همچنین زمانی که کودک شما دندان های شیری خود را در آورد باید شیر شب را نیز قطع نمایید چرا که خوردن شیر در هنگام شب نیز موجب پوسیده شدن دندان های شیری آن ها خواهد شد. سعی کنید در زمان مصرف قطره های مولتی ویتامین و قطره های آهن با کمک مسواک انگشتی یا یک پارچه نرم نمدار دندان ها و روی لثه کودک را به آرامی تمیز کنید و یا مقدار کمی آب یا شیر بلافاصله بعد از مصرف قطره به کودک بخورانید تا به خوبی روی دندان و لثه کودک پاک شود. از مصرف بیش از حد مواد غذایی شیرین مانند شکلات بیسکویت آبنبات بستنی و … که قند زیادی دارند پرهیز کنید و سعی نمایید تا مصرف این مواد غذایی را به حداقل برسانید چرا که با مصرف بیش از حد این مواد غذایی به سلامت دندان و دهان کودک خود لطمه وارد خواهید کرد. باید دندان های کودک خود را هر شش ماه توسط متخصص دندان پزشک کودکان چکاب کنید در این معاینه ها از وجود پوسیدگی دندان شیری کودکان به موقع آگاه خواهید شد و در زمان مشاهده پوسیدگی قادر به درمان زود هنگام ان خواهید بود.(علائم و علل پوسیدگی دندان شیری در کودکان) توجه به انتخاب متخصص بسیار اهمیت دارد چرا که معاینه دندان های کودکان بسیار مهم است و شناخت دندان پوسیده شده کمی دشوار است پس بهتر است در هنگام انتخاب پزشک معالج تان دقت نمایید.
۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

ارسال دیدگاه