لمينت دندان بهتره يا كامپوزيت

در رابطه با لمینت و کامپوزیت چه می دانید؟ آیا لمينت دندان بهتره يا كامپوزيت؟همان طور که می دانید روش های مختلفی برای ترمیم دندان وجود دارند که لمینت و کامپوزیت دو مورد از این روش ها محسوب می شوند. در مجموعه ایمپلنت دندان قصد بررسی این موارد را داریم.تمامی افراد حتی کسانی که بهداشت دهان و دندان خود را رعایت می کنند به ترمیم دندان پس از مدتی نیاز خواهند داشت و باید یکی از روش های ترمیم دندان را به کار ببرند تا وضعیت دندان های خود را بهبود بخشند و به سلامتی خود بیفزایند.کامپوزیت به روشی برای ترمیم دندان گفته می شود که در آن از همان موادی استفاده می شود که برای پر کردن دندان به کار می روند. این مواد به صورت خمیری شکل هستند و به صورت یک لایه نازک بر روی دندان قرار می گیرند و فرم داده می شوند. برای سخت کردن انها بر روی دندان نیز از نور آبی رنگ استفاده می شود.لمینت نیز یک نوع روکش کامپوزیتی است که به صورت یک روکش نازک همرنگ دندان بر روی آن قرار داده می شود و زیبایی طرح لبخند را ایجاد می کند.

لمينت دندان بهتره يا كامپوزيت:

بر اساس موارد ذکر شده در بخش زیر می توان به بررسی این موضوع پرداخت که لمينت دندان بهتره يا كامپوزيت.

از نظر مقاومت لمینت و کامپوزیت:

با توجه به ویژگی هایی که لمینت و کامپوزیت دارند معمولا روش لمینت به عنوان روش بهتری در نظر گرفته می شود زیرا لمینت هایی که از جنس چینی ساخته می شوند در مقایسه با کامپوزیت در برابر ایجاد لکه مقاوم تر هستند و باعث افزیش قدرت دندان ها می شوند.

از نظر میزان طبیعی بودن:

لمینت ها در مقایسه با کامپوزیت باعث ایجاد جلوه طبیعی تری در دهان می شوند زیرا مواد به کار رفته در ساخت آن باعث می شوند که نور بازتاب پیدا کند.

از نظر شرایط استفاده:

کامپوزیت ها بیشتر در مواقعی استفاده می شوند که آسیب وارد شده به دندان جزئی باشد و نقض خفیفی در آن به وجود آمده باشد.

از نظر میزان دوام و ماندگاری:

در رابطه با میزان دوام و ماندگاری لمینت و کامپوزیت باید در نظر داشته باشید که کامپوزیت ها از دوام و مدت ماندگاری به مدت حدودا 5 الی 7 سال برخوردار هستند در حالی که لمینت ها از ماندگاری 10 الی 20 ساله برخوردارند.

از نظر میزان استحکام:

لمینت ها در مقایسه با روکش های کامپوزیتی از استحکام بیشتری برخوردارند و قوی تر از آنها خواهند بود.  در نتیجه از این نظر نیز بسیار مورد توجه قرار گرفته اند.

ماندگاری رنگ:

لمینت های سرامیکی از ماندگاری رنگ بیشتری در مقایسه با کامپوزیت برخوردار هستند و دیرتر رنگ خود را از دست می دهند و یا از مواد غذایی رنگ می پذیرند. به همین دلیل کسانی که از کامپوزیت استفاده می کنند باید کمتر از مواد غذایی رنگی استفاده نمایند.

از نظر طول دوره درمان:

روکش های کامپوزیتی معمولا در یک جلسه تکمیل می شوند و معمولا به یک جلسه دندانپزشکی نیاز دارند اما لمینت ها در مدت زمان بیشتری ترمیم می شوند و برای ترمیم انها باید زمان بیشتر صرف شود.

از نظر میزان هزینه مورد نیاز:

هزینه مورد نیاز برای ترمیم دندان به روش کامپوزیت در مقایسه با لمینت کمتر است و در واقع هزینه آن نصف هزینه لمینت است. اما لازم به ذکر است که با توجه به کمتر بودن میزان دوام و ماندگاری کامپوزیت، در مدت زمان کوتاه تری به ترمیم آن در مقایسه با لمینت نیاز است که با این وجود هزینه ترمیم کامپوزیت نیز به آن اضافه می شود.

لمينت دندان

چگونه می توان تعیین کرد که لمينت دندان بهتره يا كامپوزيت؟

کسانی که قصد دارند با استفاده از این روش ها به ترمیم دندان بپردازند، باید با پزشک در انتخاب روش مناسب برای شرایط خود مشورت کنند و یک روش مناسب را به این منظور انتخاب نمایند. زیرا بر اساس شرایط افراد مختلف ممکن است که یکی از این روش ها مناسب تر از روش دیگر باشد که پزشک در این زمینه به میزان زیادی می تواند به شما کمک کند.

کلام پایانی:

در مجموعه ایمپلنت دندان بررسی کردیم که لمينت دندان بهتره يا كامپوزيت. بر اساس مطالبی که مطرح شد، می توانید تشخیص دهید که کدام یک از این روش ها برای ترمیم دندان های شما مناسب تر است. اما به هر حال دریافت مشورت از پزشک در این زمینه امری ضروری است که نباید از آن غافل شوید.    
۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

ارسال دیدگاه