کاشت دندان غیر از ایمپلنت

  کاشت دندان غیر از ایمپلنت (کاشت دندان غیر از ایمپلنت) به دلایل مختلف، برخی از افراد مجبورند از دندان مصنوعی برای جایگزینی دندان های بد یا از دست رفته استفاده کنند.داشتن دندان های سالم نه تنها از نظر زیبایی، بلکه برای سلامت کلی بدن، به ویژه برای خوب جویدن غذا نیز مهم است. جویدن صحیح باعث هضم صحیح غذا می شود. عوامل متعددی می تواند بر سلامت دندان ها و لثه ها تأثیر بگذارد. عدم رعایت بهداشت دندان منجر به عواقب جدی مانند پوسیدگی طولانی مدت یا بیماری لثه می شود. عدم مراجعه به دندانپزشک کمکی به سلامت دهان و دندان نمی کند و منجر به خراب شدن دندان ها می شود. تصادف یا کهولت سن از دیگر عواملی است که می تواند منجر به از دست دادن یک یا چند دندان شود. به همه این دلایل، دندانپزشکان محلول های مختلفی را تولید می کنند که می تواند برای هر فرد مناسب باشد.ایمپلنت دندان برای جایگزینی دندان از دست رفته برای همه ما نامی آشناست، اما در این مقاله سعی داریم سایر روش های کاشت دندان را به شما معرفی کنیم.  

 پروتز دندان

پروتز دندان جایگزین یک یا چند دندان از دست رفته می شود. در نظر گرفته شده است که تا حد امکان طبیعی باشد و راحتی فرد و عملکرد خوب را تضمین کند. دندانپزشک یا جراح به  منظور ارائه بهترین راه حل به فرد نیازمند به پروتز دندان کمک می کند . در بیشتر موارد، این دندانپزشک است که قالب های مختلف دندان را در مطب خود می گیرد. فیزیوگنومی صورت، رنگ و شکل دندان ها و همچنین اکلوژن سه اصل اساسی است که در طراحی پروتز دندان باید رعایت شود. سپس پروتز در آزمایشگاه توسط تیمی از دندانپزشکان طراحی شده و فیتینگ در مطب دندانپزشکی انجام می شود. اگر تنظیمات خاصی لازم باشد، طبق دستور دندانپزشک در آزمایشگاه انجام می شود.

انواع پروتز

به طور عمده دو نوع پروتز دندان وجود دارد، پروتز ثابت و پروتز متحرک (کامل یا جزئی). در سال های اخیر، ایمپلنت ها به عنوان جایگزین جالبی برای جایگزینی یک یا چند دندان اضافه شده اند. انواع پروتز

 تاج و پل

تاج و بریج هر دو در دسته پروتزهای ثابت قرار می گیرند. به عنوان مثال، در مورد دندان آسیب دیده، دندان سوهان شده و با آمالگام مخصوص پوشانده می شود. بنابراین دندان توسط چیزی که تاج نامیده می شود محافظت می شود. در مورد دندان کاملا غیرقابل ترمیم باید آن را کشیده و برای دریافت تاج لنگر در لثه ایجاد کرد. برای بریج، روکشی برای دندان(های) از دست رفته ساخته می شود و دستگاه با قرار دادن روی دندان های سالم دیگر در جای خود ثابت می شود.  

پروتز متحرک

پروتز متحرک که معمولاً دندان مصنوعی نامیده می شود، به طور کامل از دهان خارج می شود. این می تواند شامل یک دندان کامل یا فقط بخشی از آن باشد. این نوع پروتز بسته به هر فرد نیازمند یک دوره سازگاری کم و بیش طولانی است. هنگامی که تناسب درست باشد و انسداد به خوبی رعایت شود، پروتز متحرک به خوبی توسط اکثر افراد تحمل می شود. فناوری اکنون جایگزین جدیدی را ارائه می دهد، پروتز دندان روی ایمپلنت . اینها می توانند جایگزین یک یا چند دندان درست مانند انواع دیگر پروتزها شوند. این روش شامل کاشت یک پیچ در استخوان لثه است. این پیچ جایگزین ریشه دندان می شود. سپس کافی است دندان جدید را در آنجا نصب کنید. این مداخله یک اثر بسیار طبیعی و حس داشتن دندان های خود را به فرد می دهد.   هر کدام از انواع پروتزها مزایا و معایب خاص خود را دارند. برخی از پروتزها بسته به مشکل اقتصادی، راحت و موثرتر هستند. پروتزهای دیگر از نظر زیبایی بیشتر خوشایند هستند، اما دارای معایب ناخواسته هستند. سایر پروتزها حداکثر راحتی و دوام استثنایی را ارائه می دهند، اما گرانتر هستند. توصیه می شود برای انتخاب آگاهانه، اطلاعات خوبی از دندانپزشک خود بگیرید و دستورالعمل های او را دنبال کنید.

توصیه‌های مراقبتی پس از پرواز دندان

توصیه‌های مراقبتی پس از پرواز دندان توصیه می شود هر روز پس از هر وعده غذایی، پروتز دندان را با آب ولرم به خوبی شستشو دهید و تا حد امکان مسواک بزنید. ذرات غذا، که اغلب بین پروتز و لثه نفوذ می کنند، از جای خود خارج می شوند. مسواک زدن با یک برس نرم یا یک برس طراحی شده برای دندان مصنوعی و یک خمیر دندان یا پاک کننده پروتز بدون ساینده انجام می شود. در حالت ایده آل، مسواک زدن ملایم لثه، کام و زبان نیز توصیه می شود. بنابراین باکتری ها پس از هر وعده غذایی از بین می روند. در طول مسواک زدن روزانه از قلاب های فلزی غافل نشوید. در پایان تمیز کردن، قبل از قرار دادن مجدد پروتز در دهان، شستشوی خوب با آب ولرم ضروری است. با توجه به ترکیب پلاستیکی پروتزها هرگز از آب داغ یا پاک کننده های نامناسب استفاده نکنید.  
۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

ارسال دیدگاه