کشیدن دندان در ارتودنسی

کشیدن دندان در ارتودنسی یکی از اقداماتی است که ممکن است قبل از ارتودنسی، حین یا بعد از آن مورد نیاز باشد. بسته به اینکه این کار چه زمانی انجام شود، علت آن متفاوت است. البته همیشه مورد نیاز نیست و در مواردی ممکن است نیازی به انجام آن نباشد.

تشخیص این موضوع که بیمار نیاز به کشیدن دندان دارد یا نه با متخصص است و بعد از معاینه دقیق وضعیت دندان های بیمار مشخص می شود. در ادامه دلایل، مزایا و معایب و شرایط کشیدن دندان را بررسی خواهیم کرد.

کشیدن دندان در ارتودنسی-implantdandan.com

کشیدن دندان در ارتودنسی چه دلایلی دارد؟

داشتن دندان های مرتب به دلایل زیادی اهمیت دارد. دندان های مرتب غذا خوردن را ساده تر می کنند، همچنین زمانی که دندان ها مرتب و منظم باشند، لبخند نیز زیباتر می شود. بسیاری از افراد به طور طبیعی دندان های مرتب و زیبا دارند اما هستند افرادی که دندان های آن ها به دلایل مختلف دچار به هم ریختگی است.

این افراد می توانند با روش های مختف وضعیت دندان های خود را منظم کنند که یکی از این روش ها ارتودنسی است. ارتودنسی روشی قدیمی برای مرتب کردن دندان ها است که مراحل و اصول مختلفی دارد. یکی از مراحل درمان ارتودنسی، کشیدن دندان است. البته در سال های اخیر تلاش زیادی در زمینه حذف این مرحله از درمان های ارتودنسی شده است و تا حد زیادی این تلاش موفقیت آمیز بوده است.

امروزه این کار چندان اجباری نیست به غیر از موارد زیر:

  • در صورتی که دندان دچار آسیب دیدگی شدید شده باشد و پوسیدگی آن به حدی باشد که ارتودنسی باعث شکستن آن شود نیاز است که قبل از ارتودنسی کشیده شود.
  • همچنین در صورتی که ریشه دندان تحلیل شده باشد هم نیاز به کشیدن دندان قبل از ارتودنسی است.
  • اگر دندانی اضافه باعث بهم ریختگی وضعیت دندان ها درداخل فک شده باشد یا فک به حدی کوچک باشد که تعداد دندان ها برای آن زیاد باشد هم با استفاده از کشیدن دندان، ارتودنسی را راحت تر می کنند.
  • سن بیمار یکی دیگر از دلایل کشیدن دندان است. در بیمارانی که ارتودنسی را در سنین بالا انجام می دهند معمولا شکل گیری با سیم و ابزار ارتودنسی چندان ساده نیست. در چنین شرایطی کشیدن دندان فضا را برای تغییر شکل آن ها ایجاد می کند.
  • یکی دیگر از دلایل کشیدن دندان ، تفاوت جنس دندان ها است. اگر یکی از دندان ها ضعیف باشد، قبل از ارتودنسی اقدام به کشیدن آن می کنند تا در اثر فشاری که ارتودنسی به دندان ها وارد می کند دچار شکستگی و آسیب به دیگر دندان ها نشود.
  • ظاهر یا اندازه غیرعادی یکی از دندان ها دیگر دلیلی است که برای حل آن اقدام به کشیدن دندان قبل از ارتودنسی می شود. اگر یکی از دندان ها آنقدر بزرگ باشد که بعد از ارتودنسی بازهم ظاهر دندان نامرتب باشد، با کشیدن این موضوع را حل می کنند.

مزایا و معایب:

این موضوع یکی از عوامل بحث بر سر انجام این کار است. بسیاری از پزشکان معتقدند که به دلیل مزایای این کار بهتر است در هر شرایطی پیش از ارتودنسی اقدام به کشیدن دندان کرد و برخی دیگر معتقدند عوارض و مشکلات کشیدن دندان در ارتودنسی، بیشتر از معایب آن است و تا حد امکان باید از انجام آن خودداری شود. به طور کل مزایا و معایب را می توان به صورت زیر عنوان کرد:

  • مزایای کشیدن دندان

مهم ترین مزیت کشیدن دندان ، ایجاد فضای مناسب در فک برای نظم دهی به دندان هاست. هر چقدر فضای فک برای جابجایی و شکل گیری دندان ها بیشتر باشد، ظاهر دندان ها بعد از ارتودنسی بهتر خواهد بود. همچنین کشیدن دندان، به خصوص دندان هایی که احتمال پوسیدگی داشته یا دچار پوسیدگی هستند به سلامت دهان و دندان بعد از ارتودنسی کمک می کند.

  • معایب کشیدن دندان

کشیدن دندان اما معایبی هم دارد. یکی از معایب کشیدن دندان، به خصوص زمانی که دندان اضافه در دهان وجود نداشته باشد خالی ماندن محل یک دندان در اطراف فک است. این موضوع باعث می شود که بیماری های دندان مانند پوسیدگی به دلیل ایجاد فضای خالی بیشتر شود. کشیدن دندان در بعضی افراد همچنین باعث عفونت و … می شود که در این شرایط هم این کار به بیماران توصیه نمی شود.

کشیدن دندان در ارتودنسی کودکان:

این کار برای کودکان ضروری نیست و تنها در مواردی نادر ممکن است پزشک قبل از ارتودنسی اقدام به این کار کند. علت عدم نیاز به انجام این کار در کودکان کامل نشدن فک آن ها است که باعث می شود حتی بدون کشیدن دندان هم، دندان ها با ارتودنسی شکل و ظاهر مورد نظر را پیدا کنند.

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

ارسال دیدگاه