ارتودنسی بدون سیم چگونه است؟

برخی از افراد با وجود داشتن دندان های نامنظم تمایلی به گرفتن بریس ندارند و دلیل آن را وجود سیم می دانند. اما اخیرا روش جدیدی از ارتودنسی ابداع شده است که به ارتودنسی بی سیم معروف است. در ادامه مقاله ارتودنسی بدون سیم چگونه است؟  با ما همراه باشید تا نحوه انجام ارتودنسی بدون سیم و هر آنچه که باید در مورد این سوال بدانید را بررسی می کنیم.

مفهوم ارتودنسی بی سیم چیست؟

ارتودنتیست ها و سایر دندانپزشکان سال هاست که مجبور بوده اند از سیم و سایر تجهیزات ارتودنسی مانند باند و براکت برای ترمیم نامنظمی دندان ها استفاده کنند تا آنها را در جهت های مورد نظر حرکت داده یا بچرخانند تا دندان ها ثابت شده و لبخندی زیبا داشته باشند. . اما امروزه با استفاده از فناوری پرینت و اسکن سه بعدی و همچنین استفاده از نرم افزارهای پیشرفته دو بعدی و سه بعدی در آزمایشگاه های تخصصی ارتودنسی، این امکان برای بسیاری از افرادی که دندان های نامرتب دارند، میسر شده است. حتی در بزرگسالی، آنها را بدون استفاده از سیم روی دندان ها قرار دهید. بدون اینکه دیگران متوجه درمان ارتودنسی شما شوند. حالا بیایید در مورد نحوه انجام ارتودنسی بدون سیم صحبت کنیم.

ارتودنسی بی سیم چگونه انجام می شود؟

راه انجام این سیستم ارتودنسی تنها پس از معاینه دندان ها و اطمینان از سلامت و ایمنی آنها و یا درمان هر گونه حفره است. قبل از شروع ارتودنسی بسته به نوع نامرتبی دندان های هر فرد با استفاده از تکنولوژی کامپیوتری بسیار دقیق و پیشرفته یک سری تری یا تری دندان شفاف می سازد. محافظ ها از پلاستیک فشرده با خاصیت ارتجاعی ساخته شده اند که با توجه به فرم دندان های شما ساخته می شوند و پس از آن بر روی هر یک از محافظ ها یک عدد منحصر به فرد حک می شود و شما آنها را به ترتیب شماره حک شده روی آنها انتخاب می کنید. برای دو یا سه هفته (22 ساعت در روز) استفاده کنید. این روش نیز برای شخصی است که ارتودنسی بی سیم را درخواست می کند. امروز از الاینر شماره یک، دو هفته بعد از الاینر شماره دو، دو هفته بعد از الاینر شماره سه و به همین ترتیب تا آخرین الاینر استفاده می کنید تا دندان های شما به صورت از پیش طراحی شده و برنامه ریزی شده به محل صحیح هدایت شوند.

ارتودنسی بی سیم برای چه کسانی مناسب است؟

نامزدهای مناسب برای ارتودنسی بی سیم، نوجوانان و بزرگسالانی هستند که مشکلات دندانی جزئی یا متوسط ​​دارند. لازم به ذکر است که از ارتودنسی بی سیم برای درمان مشکلات و عوارض دندانی زیر استفاده می شود: مشکلات بایت و فشار روی دندان که باید طبیعی باشد. دندان ها خیلی نزدیک به هم جمع شده اند. که این ازدحام باعث تغییر موقعیت و همسویی مصنوعی آن شده است. دندان های دور

مزایای ارتودنسی بی سیم چیست؟

مهم ترین مزیت ارتودنسی بی سیم شفاف بودن پلاک هایی است که روی دندان ها قرار می گیرند و از بیرون قابل رویت نیستند. در واقع صفحات نامرئی که از موادی استفاده می کنند که به سلامتی شما آسیب نمی رساند. ظاهری نازک و شفاف دارند و از بیرون قابل مشاهده نیستند. استفاده از سینی های شفاف نسبت به بریس ها راحت تر است. هر زمان که خواستید می توانید تراز را بردارید و دوباره در دهان خود بگذارید و غذای مورد نظرتان را بخورید. هنگامی که الاینرها روی دندان ها قرار می گیرند، کاملاً شفاف هستند و به سختی توسط افراد دیگر قابل تشخیص هستند. بنابراین، انجام ارتودنسی بی سیم هیچ تداخلی در زندگی اجتماعی و خانوادگی شما ایجاد نمی کند. به دلیل عدم وجود سیم در دندان ها، به راحتی می توانید بهداشت دهان و دندان خود را حفظ کنید. در واقع شما می توانید به راحتی دندان های خود را مسواک بزنید و نخ دندان بکشید تا پس از اتمام درمان ارتودنسی و ترمیم دندان ها، پوسیدگی نداشته باشید. شایان ذکر است پوسیدگی دندان پس از درمان ارتودنسی با سیم همواره یکی از شکایات بیماران ارتودنسی و یا والدین آنها بوده است. راحتی روش درمان ارتودنسی شارژی از نظر نداشتن لبه های تیز و برجستگی که باعث ایجاد آفت می شود. بهداشت راحت و بهداشت دهان و دندان با مسواک زدن یا استفاده از نخ دندان که به راحتی از دهان خارج می شود. مدت زمان درمان کوتاهتر و نتیجه سریعتر است. به جای استفاده از فلز، از مواد شفاف زیبا ساخته شده و کاملا راحت است و به راحتی روی دندان شما قرار می گیرد. از آنجایی که الاینرها در ارتودنسی بدون سیم متحرک هستند، می توانید به راحتی دندان های خود را مسواک بزنید و نخ دندان بکشید.

معایب استفاده از ارتودنسی  های بی سیم چیست؟

ارتودنسی بی سیم مانند هر درمان دیگری،  دارای اشکالات و محدودیت هایی است که مهمترین آنها به شرح زیر است: ارتودنسی بی سیم برای حل مشکلات پیچیده ارتودنسی به اندازه کافی موثر نیست و باید از همان روش قدیمی ارتودنسی با بریس استفاده کرد. البته باید بدانید که ارتودنسی بدون سیم قابل استفاده است یا خیر، باید به ارتودنتیست مراجعه کنید مزیت عدم نصب تراز برای برخی افراد به عنوان یک مشکل تلقی می شود. زیرا نمی توانند با متخصص ارتودنسی همکاری لازم را داشته باشند و همچنان طبق دستور خود الاینر را در دهان خود قرار دهند. برخی از افراد ممکن است تراز کننده را به طور مداوم یا هنگام خارج کردن آن از دهان در جای خود نگه دارند. وقتی تراز در دهان شما باشد، نمی توانید چیزی جز آب بخورید. بنابراین، همیشه باید یک جعبه مخصوص با خود داشته باشید و اگر می خواهید چیزی بخورید. الاینر را از دهان خود خارج کرده و آن را بشویید و خشک کنید و در جعبه مخصوص خود قرار دهید.

در ارتودنسی بی سیم چه نکاتی را باید رعایت کرد؟

هنگام انتخاب روش درمان ارتودنسی بی سیم برای صاف کردن دندان ها، باید نکات مهم زیر را در نظر بگیرید. مراقبت خوب از دهان، مسواک زدن منظم در طول روز، استفاده از دهانشویه و نخ دندان در بریس های بی سیم بسیار مهم است. پس از درمان بی سیم ارتودنسی، نخوردن غذاهای خیلی گرم و سرد، محافظت از دندان ها در برابر باکتری ها و مراجعه منظم به دندانپزشک از مهم ترین نکاتی است که باید رعایت شود. ناودان ها باید به طور دوره ای تمیز شوند. این بدان معنی است که هر بار که دندان های خود را مسواک می زنید، باید تراز را نیز با یک مسواک تمیز کنید تا جرم چسبیده به آن پاک شود. شما باید هر بار که آن را از دهان خارج می کنید، آن را بشویید. اگر این کار را به بعد موکول کنید؛ بسیاری از ذرات چسبنده دیگر نمی توانند به راحتی حذف شوند و تراز کننده می تواند کثیف یا لکه دار شود. در حالی که تراز کننده در دهان شماست به غیر از آب چیزی ننوشید. زیرا سایر نوشیدنی ها رنگ ناودان را تغییر می دهند. تراز پلاستیکی در برابر گرما آسیب پذیر است. بنابراین، آن را زیر آب داغ، نزدیک رادیاتور یا هر منبع گرمایی دیگری قرار ندهید. در صورت تغییر شکل تراز، دیگر نمی توانید از آن استفاده کنید و باید تراز کننده دیگری ساخته شود که هزینه و زمان زیادی برای شما در بر خواهد داشت.

سخن نهایی

با تمام این تفاسیر، مزایای فراوان ارتودنسی بی سیم باعث شده است که افراد بی شماری برای استفاده از این سیستم درمانی برای ترمیم دندان ها با ارتودنتیست یا دندانپزشک خود مشورت کنند.
۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

ارسال دیدگاه