نحوه صحیح مسواک زدن و استفاده از نخ دندان در حین درمان ارتودنسی

نحوه صحیح مسواک زدن و استفاده از نخ دندان در حین درمان ارتودنسی یکی از موضوعات مهمی است که افراد دارای ارتوندوسی باید با آن آشنایی داشته باشند. پلاک هایی که برای ارتودنسی استفاده می شوند بهترین محل رشد باکتری و آلودگی در دهان است، به همین دلیل مسواک زدن و نخ دندان کشیدن آن باید به طور منظم و مرتب انجام شود تا از رشد باکتری ها در دهان و بروز بیماری های دهان و دندان جلوگیری شود. مسواک و نخ دندان کشیدن حین درمان ارتودنسی اصولی دارد که اگر به آن ها دقت نشود، احتمال پاره شدن ارتودنسی و آسیب به دهان به شکل دیگری وجود دارد.

نحوه صحیح مسواک زدن و استفاده از نخ دندان در حین درمان ارتودنسی-وب سایت ایمپلنت دندان

نحوه صحیح مسواک زدن با ارتوندوسی

مسواک زدن سخت ترین کار حین درمان ارتودنسی است. همان طور که گفته شد غذاهایی که در طول روز مصرف می شوند بین دندان ها و پلاک های ارتودنسی گیر می کنند و این موضوع موجب تجمع آلودگی و باکتری در  دهان و میان دندان ها می شود. به همین دلیل بهداشت دهان و دندان در ارتودنسی اهمیت بیشتری دارد و مسواک بهترین راهی است که با کمک آن می توان درمان های ارتودنسی را به بهترین شیوه انجام داد. مسواک زدن حین ارتودنسی باید به طور منظم انجام شود تا دندان ها دچار پوسیدگی و آلودگی نشوند. توصیه دندانپزشکان در مورد مسواک زدن حین ارتودنسی، 4 نوبت انجام این کار در طول روز است. بعد از هر وعده غذایی و قبل از خواب باید دندان ها را مسواک زد تا مانده غذا و آلودگی ها از میان پلاک و سیم به طور کامل پاک شوند. البته مسواک زدن با وجود ارتودنسی در دهان اصولی دارد و باید به شکلی خاص انجام شود.

اولین اصل در مسواک زدن حین ارتودنسی، انتخاب مسواک مناسب است. مسواکی که برای تمیز کردن دندان ها حین ارتودنسی استفاده می شود باید نرم و دارای موهای کوتاه و بلند باشد. مسواک زدن در ارتودنسی باید دقیقا از زیر خط لثه شروع شود، برای مسواک زدن بخش بالای سیم باید مسواک را از محل لثه به صورت 45 درجه روی دندان کشید. سپس باید پایین سیم را به طور جداگانه مسواک کشید.

اصل بعدی در مسواک زدن حین ارتودنسی، آرامش انجام این کار است. مسواک زدن باید با آرامش انجام شود تا تمام قسمت های دهان از آلودگی پاک شود.

در مورد مسواک زدن حین ارتودنسی باید به این موضوع هم دقت کرد که مسواک در اثر برخورد با سیم ها خیلی زود دچار آسیب دیدگی می شود. به همین دلیل افرادی که ارتودنسی دارند باید مرتبا مسواک خود را تعویض کنند. مسواک بی کیفیت باعث آسیب دیدن سیم های ارتودنسی می شود.

نحوه صحیح مسواک زدن و استفاده از نخ دندان در حین درمان ارتودنسی-وب سایت ایمپلنت دندان

نخ دندان کشیدن حین ارتوندوسی

اقدام دیگری که برای رعایت بهداشت دهان و دندان حین ارتودنسی می توان از آن استفاده کرد، نخ ندان کشیدن است. نخ دندان حین ارتودنسی برای تمیز نگه داشتن لثه ها و خارج کردن مانده های غذا از بین دندان اهمیت دارد. البته نخ دندان کشیدن در زمان داشتن ارتودنسی را نباید زیاد انجام داد. احتمال گیر کردن نخ دندان به سیم ها وجود دارد و این مسئله موجب پارگی سیم ارتودنسی و کنده شدن آن می شود. نخ دندان بهتر است حداقل روزی یک بار استفاده شود اما به انجام آن بعد از هر بار مسواک کشیدن هم توصیه می شود. استفاده از مسواک و نخ دندان حین ارتودنسی تا حد زیادی از پوسیدگی دندان و بیماری های دهان جلوگیری می کند. نخ دندان کشیدن را بهتر است جلوی آینه انجام داد تا تسلط خوبی به انجام این کار داشته باشید. بهترین زمان نخ دندان کشیدن حین ارتودنسی شب ها است که کمک می کند چندین ساعت پشت سر هم، فضای داخلی دهان تمیز باقی بماند.

ابزارهای مخصوص بهداشت دندان حین ارتوندوسی

نحوه صحیح مسواک زدن و استفاده از نخ دندان در حین درمان ارتودنسی-وب سایت ایمپلنت دندان

نحوه صحیح مسواک زدن و استفاده از نخ دندان در حین درمان ارتودنسی توضیح داده شد اما مراقبت از دهان و دندان حین ارتودنسی روش های دیگری هم دارد که با کمک ابزارهای مخصوص انجام می شود. برای مثال به منظور راحت تر شدن نخ دادن بهتر است از دستگاه فلاس تریدر که دستگاهی شبیه سوزن نخ کن است و به عبور دادن نخ از زیر ارتودنسی کمک می کند ، استفاده کرد. همچنین ابزارهای دیگری مانند واترپیک که آب را با فشار به دندان ها می پاشد هم برای تمیز کردن دندان ها حین ارتودنسی کارآمد می باشند.

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

ارسال دیدگاه